.

.

donderdag 12 februari 2015

Over een smartphone en aanverwante zaken

Zal ik jullie eens wat vertellen: ik heb een andere telefoon. Een Windows smartphone: de Lumia 535. Ik heb een witte, en mijn hubby een zwarte.

Al weken ergerde ik mij aan mijn HTC one V. Hij lag meer aan de oplader dan dat ik hem gebruikte. Op de kritieke momenten (als je je jas al aanhebt om de deur uit te gaan) ging het bliepje dat de batterij leeg was. Terwijl hij even ervoor nog meer dan de helft vol leek te zijn. En nee, er draaide geen enkele app op de achtergrond mee. Die had ik allemaal uitgeschakeld. Liever gezegd: niet meer ingeschakeld nadat ik mijn telefoon weer eens naar fabrieksinstellingen had teruggezet.

Ineens was het genoeg. Ik ging dus via internet op zoek naar een nieuwe smartphone. Want dat moest het wel worden: ik wilde immers kunnen whats appen.
Eigenlijk heb ik niet eens zo heel lang gezocht. En ben bij Coolblue gestrand voor de Windows phone. Goed gekeken hoe en wat, alle features en dergelijke onder de loep gehad en ja: het leek me wel wat. Dus gelijk maar de bestelling gedaan voor de phone met screenprotector en flipcovercase. Als of we geen Nederlandse woorden daarvoor hebben.... maar jullie snappen me vast wel.
Bij Coolblue kun je je pakje altijd zonder opgave van reden ( daarom is ook een reden) terugsturen. Wel zo handig en gemakkelijk.

De volgende dag werd het pakketje keurig afgeleverd. Maar ik had ondertussen verzonnen dat het slimmer was om hem aan hubby te geven. Hij wilde immers ook kunnen whats appen sinds hij het Mardien had zien doen. En op zijn oude Nokia zonder touchscreen was dat vreselijk lastig. Van te voren weten wij echter niet of hubby er wel mee wil en kan werken. Dat moeten we altijd eerst uitproberen. Ik had bedacht als hij er nu even mee oefent en het lukt niet dan is er niets ergs gebeurd. Ik neem hem dan gewoon zelf. En anders... bestel ik toch voor mijzelf een andere...

Zo gezegd zo gedaan. Pakje uitgepakt, simkaart uit het andere toestel gepulkt.. eh.....hij past niet.....Balen met zes rietjes hoor. Ik terug kijken op de site en jawel er staat helemaal onder aan dat de Lumia gebruikt maakt van een micro simkaart. Wat nu?  Klantenservice van Coolblue gebeld. En daar kwamen ze met de oplossing: de simkaart aan laten passen in de telefoonwinkel. "Dat is zo gebeurd, 10 seconden werk", vertelde de medewerker enthousiast. Wij moeten echter wel een kleine 20 minuten rijden:) als we pech hebben. Goed.. Wij maar gelijk op weg naar de KPN winkel.

En ja hoor: binnen 10 seconden was het geknipt:) Omdat we er toch waren vroeg ik gelijk of mijn simkaart ook naar micro formaat kon worden gebracht. "Eh.... hoe oud is die kaart al? nee, dat is niet mogelijk. Zullen we eens naar uw abonnement kijken?" Verkopers in actie. Maar kijk maar, want ik wil straks toch ook een microkaart. Dat schijn gewoon te kunnen: een nieuwe sim kaart met behoud van nummer. Dan blijkt dat ik een verouderd abonnement heb. Dat wist ik al. Maar er zaten geen belminuten op. He??? ik dacht van wel. Om  kort te gaan: er werd voor mij een ander abo op het scherm gezet met belminuten en MB binnen de aboprijs. Ook hubby's abo werd er bij gehaald. En toen kwamen ze met een heel aantrekkelijk voorstel.  De kosten van onze abo's samen zijn nu minder dan we hadden. Plus dat we belminuten en MB hebben dat in de aboprijs zit. En we kunnen omdat we onze nummers gekoppeld hebben gratis naar elkaar bellen.

Thuisgekomen heeft hubby de hele tijd zitten puzzelen en doen. Ik zat er op te wachten tot hij het ding zou smijten, maar dat is niet gebeurd. Gelukkig maar, want ze zijn toch niet goedkoop.... met af en toe wat hulp, is de zwarte Lumia ingesteld. Een windowsphone werkt eigenlijk hetzelfde als Windows op je computer; en nee het is geen android:) Uiteindelijk viel de beslissing: hubby wilde hem houden. pffffffffffffffffff

Mijn HTC lag ondertussen weer aan het infuus. En daar wiklde ik juist van af. Nouja... toch maar voor mij ook zo'n ding besteld. Een witte... ook met flipcovercase.
Ik kreeg hem gistermiddag en ben bezig geweest hem naar mijn voorkeur in te stellen. Dat heeft even wat tijd gekost, maar nu heb ik het toch. En wie weet wat ik er verder nog mee kan. Met die instellingen bedoel ik.  wat ik met de phone kan doen weet ik wel... alles wat ik op een laptop of tablet ook kan doen. Alleen in een wat kleiner scherm:).


Het enige wat ik nu niet kan,  is internet bankieren. 48 uur lang kan dat niet....een veiligheidsitem van de ING. Nouja, dan wacht CZ maar wat langer op haar centen. Ze zullen er geen kruimel brood minder om eten...




3 opmerkingen: