.

.

zaterdag 15 november 2014

Keuzeprotocol Hoorzorg

Ik heb mijn nieuwe hoorapparaat bijna 24 uur in huis, nee, al meer dan 24 uur in huis. En voor de eerste echte dag in.  Het is wennen, gruwelijk wennen.

Het begon al bij het inpassen en afstellen. Het eerste ging redelijk snel, maar dat afstellen.... te luid, veel te luid.. en nog meer te luid. Zo erg dat ik een stekende hoofdpijn kreeg. Resultaat: het apparaat staat op de zachts mogelijke stand afgesteld,  en nog ...

Er is wat raars met gehoorapparaten. Ze zijn onderverdeeld in 5 categorieën. Categorie 1, 2 en 3 behoren tot het 'goedkope' segment (onder de 700 euro) terwijl categorie 4 en 5 tot je raad het al het 'dure' segment behoren. Boven de 1000 euro.

Dit is nog niet zo raar. Wat wel raar is is dat je zorgverzekering bepaalt uit welke categorie jij je gehoorapparaat krijgt. Ja, de audioloog doet een categorie voorstel, moet dat doen zelfs. Standaard is dat categorie 3. Maar kon je vroeger gewoon zelf beslissen welk apparaat jou het beste beviel en de rest zelf bijbetalen, tegenwoordig kan dat niet meer.  Als zorgverzekerde moet je genoegen nemen met een misschien wel ontoereikend apparaat wil je gebruik kunnen maken van de zorgverzekering. Het is dus gewoon een centenkwestie. Net zoals bij medicatie. Apparaten uit het dure segment zijn fijner af te stemmen, er zitten meer filter mogelijkheden op. En dat zou ik mijn geval erg prettig zijn.

Ja natuurlijk kun je afzien van je zorgverzekering (waar je wel een steeds duurde premie voor moet betalen) en alles zelf betalen in plaatst van 25%. Ik hoef niet te zeggen dat dat voor ons in elk geval niet te doen is. Zeker niet nu we zover teruggaan in inkomen....

Volgende week ga ik al terug naar de audicien. Zij wil proberen mij in categorie 4 te krijgen. Vooral gezien mijn maatschappelijke situatie (oppasoma, mantelzorger moeder, eigen praktijk rt). Het is belangrijk dat ik goed hoor.

Mijn gehoor was uitzonderlijk goed. Dat geven de gehoormetingen van mijn niet getroffen oor rechts aan. Mijn linker gehoor was zelfs nog beter. En ook nog mijn dominante oor. Geen enkel gehoor apparaat kan dat benaderen. Maar volgens mij moet het wel beter kunnen. Prettiger,  zodat ik geen hoofdpijn van horen krijg.







1 opmerking:

  1. Ik hoop dat het lukt met een duurder apparaat. Hans heeft er 2, computergestuurd. Elk half jaar worden ze opnieuw ingesteld. Helaas heeft hij zijn gehoor aan één kant helemaal verloren,dus hoort ook enkel aan één kant nog met hoorapparaat. Succes er mee , het is ook veel wennen volgens Hans. XXX

    BeantwoordenVerwijderen