.

.

vrijdag 12 februari 2010

Gedroomd?????

Ruw werd ik vanochtend uit mijn slaap gewekt. Ik schoot verward uit mijn bed en stommelde naar beneden. Ik wist zeker dat ik iets gehoord had. Maar er was helemaal niets. Gedesoriënteerd liep ik door het huis, naar achteren, door clair heen en weer terug. Niets ... terwijl ik toch echt zeker weet iets gehoord te hebben. Wankelend ben ik toen maar in de douche gegaan en heb ik me aangekleed. En nu zit ik hier. Met een boterhammetje en een kopje thee probeer ik wat tot mezelf te komen en schrijf dit logje. Gelukkig werkt mijn Draakje naar behoren.

Ik vraag me af: zouden mijn tabletten hieraan debet zijn. Want als dat zo is, en het verbetert niet, dan weet ik het zo net nog niet. Ze helpen namelijk wel. Ik zou het toch gewoon even deze twee weken moeten aanzien.

Gisteren was het etentje bij Magda en Berry erg gezellig. Ze wonen in een ontzettend leuk appartementje midden in hartje 's-Hertogenbosch. Het is een monumentaal pand dat van de zusters JMJ is geweest. Vroeger was het de kweekschool Mariënburg, later de P.A. en nog later de pabo. Mardien en ik hebben allebei daar rondgelopen. De entree en de hal zijn precies hetzelfde gebleven. De trappen ook met de gebeeldhouwde leuningen. Onze Magda woont helemaal bovenin. Op de zolder zogezegd. Toen ik daar rond liep, bevond zich het teken- en het handvaardigheidlokaal daar. Maar daar is nu helemaal niets meer van te zien. Gelukkig maar, want het was me toch een troep.
Alles bij mekaar heb ik maar een glas wijn op. Dus dat was ook niet de oorzaak van mijn delirium. Rond half 10 waren we weer thuis. Ondertussen was het spek en spekglad geworden. Alleen op de wegen waar gestrooid was, was goed te rijden. Een deel van die weg mag ik direct fietsen: het is immers vrijdag en dan mag ik naar de fysio. Ik heb het idee dat ik dit mijn hele leven zou moeten blijven doen. ...

De brief die ik gisteren van het UWV kreeg en heb ik mooi doorgestuurd naar mijn rechtsbijstandsverzekering. Hij kwam van de afdeling verhaal en wilde een heleboel feiten over het ongeluk weten. Gelukkig wilde mijn rechtsbijstand adviseur dit voor mij doen. Toen ik zei dat hij al zoveel voor mij deed, gaf hij als antwoord: "daar word ik toch voor betaald, het is mijn werk". Het is een heel erg sympathieke man die echt probeert om voor mij het onderste uit de kan te halen.

Even over dit Draakje. Als je het vervelend vindt, sla je het maar gewoon over. Maar ik moet echt even op Plato reageren. Dit stukje software werkt prima als je het de kans geeft om het prima te laten doen. Dat betekent dat je er veel geduld bij moet hebben en veel moet oefenen. Een computer reageert heel anders op spraak als de mens. Hij herkent het op een andere manier als wij. Er bestaat een hele uitleg over, maar het gaat te ver om die hier helemaal te geven. Ik weet uit ervaring dat je de neiging hebt om luid te praten, om te schelden, om langzaam te praten, om met nadruk te praten, maar dit alles kort geen effect. Je kunt het beste gewoon net zo praten als je normaal praat.

Buiten hoor ik toeteren en gefluit: de school viert carnaval en houdt de optocht door de wijk. Dat is erg leuk. Ik ga maar eens kijken.

Allemaal een hele fijne dag en natuurlijk heb ik een klaartje: de drie rode tulpen die ik van Tonny kreeg in een paars potje staan in bloei. Alle drie! Het is een kleurrijk gezicht. Want ze zijn niet rood maar fel oranje met wat geel.

4 opmerkingen:

  1. Raar is dat hé? Ik ken het wel, had het ook toen ik antidepressiva moest gebruiken. Zeker even aankijken en dan van 2 kwaden de minst kwade proberen te kiezen. Wat leuk dat je zus in jullie oude school woont. Mijn zus heeft een hele poos in het gebouw gewoond waar vroeger kerk en zondagschool in zaten. Daar was enkel de entree bewaard en verder niks. Hoop dat het allemaal in orde komt met UWV. Fenna loopt als geboren Brabantse haar eerste optocht vandaag in een Tiroler jurkje...lol!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wonen in een oude school ! Waar je ook geleerd heeft ! Niet te doen ! Prettig weekend Frieke!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb soms weleens, als ik diep geslapen heb, dat ik gedesoriënteerd wakker word! Weet ik niet meer waar ik nu ben... thuis, of in mijn ouderlijk huis... maf hè? Ook hier volop getoeter en gehos over straat. Met 2 basisscholen in de buurt, niet moeilijk!! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Frieke, dank je wel over je uitleg over dat stukje software. Mijn broer heeft er helaas niets meer aan want hij overleed in 2005. Voor mij is dit nu een anecdote geworden. Een tragikomische.

    Wat vervelend van dat verwarrende. Die medicijnen helpen juist zo goed? Dan zouden ze weer andere moeten proberen.

    Wat betekent 'door Clair heen?'

    Leuk klaartje. Oranje en geel zijn juist de lievelingskleuren van Maria. Grappig.

    BeantwoordenVerwijderen