.

.

dinsdag 15 december 2009

valkuilen

Wat maakt de tekening op mijn logje gisteren veel los bij jullie. Ik ben blij dat jullie hem net zo mooi vinden als ik. Het heeft wel even tijd gekost voordat ik deze gevonden had. Het is een tekening gemaakt door de leerlingen van de pischool "De Hondsberg" en stelt de visie van de school voor. Helaas kan ik er verder niks van vinden. Maar dat neemt niet weg, dat we er wel van kunnen genieten.

Ik kom net thuis van boodschappen doen en realiseer me dat ik toch een muts ben. Waarom? Omdat ik de helft vergeten ben. Ik heb echter geen zin om opnieuw op de fiets te klimmen. Morgen weer een dag.

De nieuwe "oude en vertrouwde" medicijnen helpen uitstekend tegen de jeuk. Deze is nagenoeg verdwenen. Gelukkig maar, want die hele weg wil ik echt niet never nooit niet meer gaan. Tegenwoordig neem ik ze 's avonds in. De bijwerkingen van dufheid en slapen lijken daardoor veel minder. Ik ben alleen benieuwd of ik dit ook vijf jaar lang moet slikken. Want daar ben ik dan niet zo happy mee. Al die troep in je lijf ...

Een paar weken geleden heb ik het met een leerling van mij gehad over taalbeheersing. En zeer lastig onderwerp. Het gaat onder meer over wanneer " als" of "dan" moet gebruiken. Is het "omdat" of "doordat"? Wanneer gebruik je "hen" of "hun" of "ze". En hoe zit het met "die" of "dat"? "Met wie" of "waarmee"? En wanneer schrijf je wel een tussen "n" en wanneer geen?



Dit zijn allemaal problemen op woordniveau. Verder zijn er nog de categorieën: foutieve woordgroepcombinaties, incongruentie en verwijsfouten, en zinsconstructie fouten. Voor degenen die interesse hierin hebben verwijs ik graag naar het Internet. Even googelen en je hebt zo wat oefeningen te pakken.


Waarom ik dit hier allemaal neerzet? Ik betrap mezelf op een foutief gebruik van woorden. Met name "als" of "dan" moeten het bij mij nogal eens ontgelden. Zeker in de spreektaal, maar ook in de geschreven taal. Volgens mij is dit ook dialectisch bepaald. Maar zeker weet ik het niet. Maar wat ik wel zeker weet, is dat het me eigenlijk helemaal niet kan schelen. Ik praat zo als ik praat. Ik schrijf zoals ik schrijf. En de bedoeling is altijd goed. Laat de geslepen potloden dus maar in hun houder...





Des te sneuer is het wanneer mijn leerling met een 1 voor dit proefwerk terugkomt. Ik vind het onterecht. Deze leerling is dyslectisch. En niet zozeer op lezen, maar juist op spelling en taalbeheersing. Ik heb hem nog nooit kunnen betrappen op verkeerd taalgebruik. Hij is altijd goed snappen, dit in tegenstelling tot vele anderen. Maar die één staat en daar valt niet aan te tornen. Over kortzichtigheid gesproken ...

Zo en nu ga ik even nadenken over wat we gaan eten vanavond. Ik dacht aan spaghetti, maar toen weer aan een pasta ovenschotel. Toch heb ik ook karbonades gehaald, voor het geval dat…. ik heb nog aardappels liggen en groente genoeg in de vriezer.


Allemaal een fijne rest van de dag.
En mijn klaartje? Wat dachten jullie van jeukvrij??? dat is wat anders als ijsvrij, maar net zo fijn, zo niet fijner.

grts

11 opmerkingen:

  1. hoera hoera, driewerf hoera voor het jeukvrij zijn!
    en wat die taalbeheersing betreft... daar kan ik dus ook niet bij hé, dat iemand met dyslexie of dysorthografie even goed moet 'scoren' dan iemand zonder... het is alsof je mensen met een sterke bril laat autorijden zonder bril op... hm, ik zou ook snel botsen dan hoor, want zie geen steek! want alle remediëring ten spijt (en pas op hé frieke, ik vind remediering heel goed, omdat je kinderen leert met hun 'handicap' en 'beperking' om te gaan!), de stoornis is er helaas niet mee te genezen... dat was mijn job op school dus hé, om de leerkrachten ervan te overtuigen dat je danook anders moet evalueren... en ik moet zeggen, bij ons op school is dat inmiddels toch wel behoorlijk ingeburgerd... maar als ik sommige andere scholen hoor... droevig gesteld is het daarmee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is niet eerlijk, maar leerkrachten mogen leerlingen niet anders behandelen dan ze andere leerlingen zouden behandelen (zowel in de positieve als in de negatieve zin). In dit geval lijkt het oneerlijk, maar meestal krijgen ze wel veel meer tijd om hun toetsen te maken en mogen ze het vaak luidop nog eens controleren of er klopt wat er staat. En uiteindelijk is dit dan niet eerlijk tov de andere leerlingen die dan uit verstrooidheid fouten schrijven en daarvoor wel afgestraft worden.

    Ik vind het echt ook jammer dat hij slecht scoort, maar het is een heel eerlijke manier van handelen. Zit er niemand naast? Zo doen ze dat toch ook vaak?

    Wat die taalbeheersing betreft, ik heb hier een cursus vol liggen, je mag hem altijd eens lenen. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Tess: ik ben het niet met je eens, althans in dit geval niet. Hij heeft een dyslexieverklaring met een bijbehorende faciliteitenregeling. En volgens het dyslexie protocol moet er rekening gehouden worden met zijn stoornis. Tijdsverlenging is goed voor dyslectici op lezen, al vind ik dat ook discutabel. Voor hem maakt dat niets uit. Hij heeft geen taalgevoel en geen woordbeeld.. het zegt hem niets. Er naast zitten van iemand heeft in zijn geval ook geen zin. Of hij moet voorgezegd worden...
    Wat de cursus betreft: ik heb hem hier ook...niet de cursus maar de regels... toch dankje voor je aanbod..
    grts

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Tricky.. ik snap je precies hoor .. we zijn immers vakbroeders..of waren dat:)jij alleen op voortgezet en ik op basis...maar we moesten allebei de leerkrachten coachen...
    grts

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jeukvrij leikt mij net zo leuk dan ijsvrij. Maar dan ik kiezen mag, dan neem ik toch jeukvrij. Want ik leid hier wat af. Mijn leed is groter als ik kan schrijven. Taaltechnisch ben ik gelukkig een wonder. Mei betrap je niet zo maar op fouten. Nee, dan het om schrijven gaat kennen jullie nog wat van mij leren. En als iemand zegt: complimenten zijn aan mei niet besteetd, nou aan mei wel. Laat hunnie maar kletsen.

    Zo erg genoeg?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Frieke

    Hopelijk heb je dan toch een keuze kunnen maken en heeft de maaltijd gesmaakt.

    Een juist taalgebruik is niet zo eenvoudig. De laatste jaren tracht ik me aan de voorgeschreven regels te houden. Wat geen sinecure is als je jarenlang progressief en eigenwijs je eigen taalweg bent gegaan ;-)

    Hou je lichaam warm & jeukvrij, Frieke!

    Groetjes

    Rudi

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Plato: meer dan.... hahahaha...maar er staan echt nog heel wat woorden goed hoor..
    grts

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tess en Frieke: Wat ik gemeen vind, is dat de leerkrachten dezelfde soort fout gewoon iedere keer weer fout scoren. Als een dyslectisch kind Zhan schrijft i.p.v. Zahn (duits) en dat doet hij 5 keer, dan MAG je dat niet als vijf fouten rekenen, vind ik. Dat is zo demotiverend! Dat ze het 1x fout rekenen, natuurlijk, maar VIJF keer? Ik heb ook veel dyslectische kinderen behandeld als logopediste, maar ik vind leerkrachten (vooral in het Middelbaar Onderwijs) vaak erg harteloos en niet begrijpend. Ze denken alleen maar aan hun eigen vak. Ik hoop dat het langzamerhand een beetje verbeterd is.......

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Janneke: nou helaas hier in de omgeving niets geen verbetering..ja die Brabanders zijn altijd te laat, ja...zo gaat het liedje maar het klopt ook wel hoor..ik ging heel wat discussies met leerkrachten aan en ja dan geven ze me gelijk.. maar na een week is het weer foute boel..
    Dat van die 5 fouten bij dezelfde fout vind ik ook onzin..verder vind ik fouten tellen ook demotiverend... leren ze maar eens schrijven wat er goed gaat...

    grts

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh ja taalfouten en blunders in de zinsbouw , Ollie is daar een kampioen in denkt hij. Het is misschien omdat hij alles schrijft zoals hij denkt. Zonder op de taal of zinsbouw te denken . Oh ja , een blog moet eerst en vooral van uit je hart komen en hij gelooft dat dit niemand erg neemt , hoopt hij ...

    Fijn dat de jeuk draaglijk geworden is.

    Knuf Ollie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi ik ben ook weer even boven water. Even samenvatten, nee hoor niks decadent hoogstens verwend, hahahahaha! De taal, ik ben getrouwd met een dyslect en het is voor hem soms moeilijk. Omdat toch heel veel mensen dyslectie verwarren met dom, nog altijd, is dat niet triest? Heel veel geniale mensen waren dyslectisch, Einstein bijvoorbeeld, zou hij ook een nul op zijn rapport hebben gehad toendertijd?
    Fijn dat je jeukvrij bent meidje. Het leeft zoveel prettiger zonder al die kwaaltjes. Dikke knuf! Trudie

    BeantwoordenVerwijderen