.

.

woensdag 19 maart 2008

Foto's, echo, biopsie

19 februari 2009

En dan gaat alles heel snel… eerst de foto's. Natuurlijk ben ik alleen naar het ziekenhuis. Er hoeft echt niemand mee omdat ik foto''s moet laten maken. O ironie.. Voor ik wegga haal ik de oproep voor de bus uit de brievenbus. Ik mag weer mee doen aan het Brabantse Bevolkingsonderzoek Borstkanker. Nu voor de 3de keer al, want ik word dit jaar 54.

Ik neem de oproep mee, want als het mogelijk is moeten ze in het ziekenhuis die foto's maar van beide borsten maken. Dan kan ik de bus afbellen. Twee keer foto's van je borsten in twee weken is wel een beetje veel als het niet hoeft. Zo'n pretje vind ik die mammografieën niet.
 

Maar het loopt even wat anders dan gedacht. Als de verpleegkundige Radiologie klaar is met de foto's, vraagt ze meteen of ik tijd heb om een echo te laten maken. "Voor de zekerheid, en je bent hier nu toch, dan is het maar gebeurd". Ik stem toe en ga weer in de wachtkamer zitten. Met mij zitten verschillende andere mensen. Ook vrouwen. Zij krijgen allemaal de boodschap dat de foto's goed gelukt zijn en dat er geen echo nodig is. Waarom moet er bij mij dan wel een echo gemaakt worden?

 

Als ik mee lig te kijken bij de echo zie ik het waarom… mijn linkerborst is sound and clear maar rechts zie ik een grote donkere schijf met een heleboel tentakels. Mijn gevoel zegt "foute boel". Maar met mijn verstand geef ik er toch de allergiedraai aan. De verpleegkundige antwoordt dat dat niet mogelijk is volgens haar. En ze vraagt of ze de dokter mag halen voor een biopsie.
 

Na de biopsie wordt er een afspraak voor me gemaakt bij een dokter van Bebber om de uitslag van de kweek te bespreken. Maandag 25 februari om kwart over 9. Het was wat passen en meten geweest vertelde de verpleegkundige maar ik was ervoor geschoven.

Ik ga naar huis, een beetje ongerust, maar thuisgekomen zegeviert mijn positieve kracht. Ik vertel Tonny over mijn wederwaardigheden. Hij schrikt toch, maar ik kan zijn onrust wat wegnemen. Hij gaat maandag wel mee.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten