.

.

dinsdag 28 april 2015

Doet ze het of doet ze het niet?????

Vanmiddag ben ik  met mijn moeder (84) afgezakt naar Rosmalen. Ze had haar zinnen gezet op een nieuwe mobiele telefoon, maar weet eigenlijk niet wat ze wil.

Helaas bleek de telefoonwinkel:
a) geen senior gsm toestellen te hebben ( zo te zien)  en
b) zo druk bezocht dat het wel 2 uur (schatting) zou duren voor we aan de beurt waren

Dus togen we snel weer richting mijn huis waar ik met een gerichte internet opdracht vele senior gsm kon laten zien. Nadeel is dan wel dat je het niet even kunt proberen...... maar bij een goede winkel heb je altijd kans om het artikel terug te sturen.

Omdat ze niet precies weet wat ze wil doen met een gsm buiten héééééééél af en toe bellen, heb ik de mogelijk heden voor haar op een rijtje gezet.

  • Thuis heeft ze geen internet. 
  • De mogelijkheid om te whatsappen of te skypen valt dan af, net zoals het bekijken van de weerberichten. 
  • Verder wil ze wel een foto kunnen maken. Een selfie hoeft niet. 
  • Een gewoon toetsenbord wil ze liever dan een schermtoetsenbord.  
  • Maar SMS moet wel kunnen. 

Die mogelijkheid  (SMS) heeft ze bij haar huidige toestel ook en ze maakt daar NOOIT gebruik van. Ze gebruikt haar mobiel trouwens ook nooit om te bellen.


Momenteel heeft ze een Hi- prepaid. Deze moet ze elk half jaar opwaarderen met 10 euro. Maar omdat ze nooit belt, stapelen de euro's zich gewoon op, of raakt ze ze kwijt. Ondanks mijn bemoeienis om haar haar mobiel te laten gebruiken ipv de vaste lijn, waar ze achteraf de telefoontikken van moet betalen, doet ze dat niet. 
Mijn zus heeft een prepaid van Telfort. Daar hoef je alleen maar op te waarderen als jij dat wil, zeggen ze. En ze kan haar huidige nummer behouden. Via de 3G band van KPN kan ze wel wat internetten want ze krijgt 500MB gratis. Dat is genoeg om te zien of ze er ook werkelijk gebruik van wil maken. Ik heb die SimOnly voor haar gekocht.

Om kort te gaan: we hebben via internet een mooi toestelletje uitgezocht met grote toetsen en een klep.  Ze kan er een foto mee maken, mee bellen en sms-en. Morgen komt het toestel, en van de week de nieuwe sim kaart. Ik heb beloof het toestel gebruiksklaar voor haar te maken. Nummerbehoud te activeren, contacten over te zetten enzovoort. En dan ligt de bal zogezegd bij haar. Kijken of ze gebruik gaat maken van de nieuwe mobiel.

5 opmerkingen:

  1. Ik denk het niet Klaartje, hahahaha als ik die verhalen over je moeder me voor de geest haal. Maar je hebt het in elk geval voor haar geregeld...XXX

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies Truike... ik heb mijn best weer gedaan. En nee, ik denk het ook niet. Nouja, eigenwijs is ook wijs zeggen ze... ze is er oud genoeg voor in elk geval.

      Verwijderen
  2. Als er niet teveel toeters en bellen op het toestel zitten, is het vast prima te doen.
    Niet alles in een dag kort op elkaar leren, maar gewoon een beetje verspreiden.
    Dat heeft niets met leeftijd nodig. Op een gegeven moment zit je hoofd "vol."
    Ik hoop dat alle mobiele activiteiten zo klaar voor je moeder worden als een klontje. De aanhouder wint!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die kans is heel klein Mirjam. Mijn moeder is zo ontzettend eigenwijs en heeft weinig zin in om iets aan te leren. Ik ben al blij wanneer ze haar mobiel gaat gebruiken. Ik maak hem zo gebruiksklaar voor haar als mogelijk is. Met voorkeuze knoppen enzovoort. En de rest is echt aan haar. En nee, er zitten niet veel toeters en bellen op. Juist niet:)

      Verwijderen
  3. Het is allemaal niet zo rooskleurig bij Telfort als we dachten. ook daar moet je elk half jaar met minimaal 10 euro je beltegoed opwaarderen. Je houdt alleen je eerder beltegoed als je 1 keer in die 6 maanden een telefoontje pleegt met iemand of sms't. Allemaal net even anders als ik van mijn zus had begrepen. En ik heb het verder niet echt nagezocht. Goed, het is zo. Ik zal het mijn moeder maar gewoon vertellen.

    BeantwoordenVerwijderen