.

.

zondag 15 december 2013

Geneuzel

Het is zondagochtend en ik zit aan mijn ontbijt: een boterham met pindakaas en een kopje thee. Boven begint het te rommelen: mijn man staat op. Ondertussen heb ik mijn ochtend taken alweer gedaan... de was aangezet, de vaatwasser ingeruimd, de kamer opgeruimd, flessen op hun plek terug gezet, de kat eten en drinken gegeven, de deur en poort opengedraaid en de kerstboomlichtjes aangedaan.

Ik lees, terwijl ik eet, enkele blogjes, en bezoek enkele fora. Ach je moet immers wat op een druilerige grijze zondagochtend..... Gisteravond ben ik halverwege mijn boek in slaap gevallen... dus ik kan straks even terug

gaan zoeken. Ik luister naar de verhalen van Adam Dalgliesh, geschreven door P.D. James. Ze is een beetje oubollig van stof en de verhalen zijn dankzij de verfilmingen bekend. Ik weet nog dat ik vroeger altijd naar Roy Marsden keek die in Adam Dalgliesh's huid kroop voor een spannende 50 minuten. Toch knap hoe ze van zo'n boek, dat veel beschrijvingen kent, een seriedeel kunnen maken.

Ik heb de laatste tijd wel meer pech met luisterboeken. Sommige boeken zijn prima maar er zitten er tussen die ik gelijk weer wegleg. Bijvoorbeeld als veel verhaallijnen worden uitgesponnen, veel gebeurtenissen plaatsvinden, veel personen acte de présence geven, dan is het om enkel te luisteren bijna niet te doen ... voor mij althans niet. Ik houd echt van simpel hoor:)
Nu kan ik gelukkig een keuze maken uit honderden boeken. En uit hoorspelen. Die zijn heel leuk om naar te
luisteren. Ze hebben een bepaalde vaart, een begin en een einde met een tussenstuk. Klatsboem, recht toe recht aan.. geen geneuzel in de marge. Echt wel een aanrader om naar hoorspelen te luisteren. Probeer het eens, zou ik zo zeggen.......

Over geneuzel gesproken....Gisteren kreeg ik bericht van het GAK dat ik dit jaar niet meer in aanmerking kom voor de tegemoetkoming gehandicapten... zeg maar de kerstbonus..... Tot nu toe heb ik hem elk jaar gekregen, er is niets aan mijn situatie veranderd en toch krijg ik hem nu niet....reden: we hebben in 2011 teveel verdiend...eh??? teveel??? ik nog steeds een WIA uitkering en mijn man pré pensioen? Dat is een vetpot hoor:) tjonge we zijn echte spekkopers... (ik vind dat zo'n leuke uitdrukking en ik hoorde hem onlangs 2 keer in 2 dagen)...
Protesteren heeft geen enkele zin...

Maar wat mij nu echt stoort, is dat er ineens bij duizenden gezinnen geen extraatje meer komt. Geen leuk bedragje waar je even van kan wegdromen....En waar praat ik over? over 250 euro of zo iets, het bedrag
van je verplichte eigen bijdrage dat je altijd kwijt bent in onze situatie aan noodzakelijke zorg ....en dat terwijl chronisch zieken en gehandicapten toch al extra gepakt worden.... want wat denk je van de verhoogde en uitgeklede zorgverzekering? de hulp in de huishouding? de wijkverpleegkundige.... overal moet je bijbetalen en inleveren..... Ik zou wel eens willen dat de verantwoordelijke mensen voor deze voorstellen zelf eens voor 3 maanden ervoeren wat het wil zeggen chronisch ziek of gehandicapt te zijn. 3 maanden maar en dan bedenken wat dat betekent voor iemand de rest van zijn/haar leven... En geloof me: niemand vraagt om zo'n leven... we zijn wel ziek, maar niet zo ziek.... (in het algemeen toch)






2 opmerkingen:

  1. Ja leuk is anders Klaar. Het is dat Hans er nog een beetje bij kan werken, anders werd het wel erg krap. Maar goed, we leven nog!
    Al zijn wij volgens velen de generatie die alles opvreten en het rijkst zijn. Ik was trouwens altijd gek op hoorspelen vroeger! Het geslacht Wiarda en de jeugd vliegt uit waren destijds grote favorieten. Heerlijk was dat! xxX

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hè, getver! Dat is balen, zeg!!! Het moet nu toch ook wel eens een keer klaar zijn met al die bezuinigingen bij de verkeerde groep mensen... Pffttt

    BeantwoordenVerwijderen