.

.

vrijdag 21 juni 2013

Eieren

Zoals jullie weten, of nu dan toch, hebben wij kippen. Eerst waren het 6 witte en 2 bruine maar in de loop der jaren  is het afgeslankt naar 3 witte en 2 bruine. Ja, ook kippen leggen zomaar het loodje.....

In ieder geval..... deze vijf kippen zorgen dagelijks vlijtig voor wel 5 eitjes... gisteren zelfs 6:). In ruil daarvoor krijgen ze kost en inwoning. Geen slechte deal denk ik zo. Ze hebben ruimte om rond te scharrelen, kunnen droog zitten binnen en buiten, stromend water als het regent en stilstaand als het droog is en bomen met takken om je als kip terug te trekken.
Natuurlijk krijgen ze prima voer en niets van de de tafel zeg maar. Dat laatste komt ook omdat we geen zin hebben in andere "mee-eters" die op geserveerde maaltijden afkomen als vliegen op stroop.

Maar we weten hoe ze leven, wat ze te eten krijgen en wat ze produceren uit vrije wil. Een heel lekker eitje.Gelukkig heb ik mensen in de omgeving die ook van lekkere eitjes houden, want wij eten echt geen 5 eieren op een dag.... Dus menig doosje heeft zijn weg al in het Brabantse gevonden. Tot volle tevredenheid van de consumenten, want ze komen om meer..... "Wat zijn dat lekkere eieren..."


Dat vinden wij nu ook. Dus menig eitje wordt verwerkt in de maaltijden, al dan niet gekookt, gebakken, gesmoord, rauw enzovoort. Ook een omelet wordt niet versmaad hier. Een zoete zowel als een hartige. En wat te denken van een frittata...

Maar favoriet blijft koken. Pannetje water, eitjes net onder, 15 minuten op het gas en klaar... tenminste.. dat was zo....Op de een of andere manier kreeg ik de eitjes niet meer goed gekookt. Of ze waren keihard met zelfs groene randen, of blubber zacht met doorschijnend wit... brrrrrrrrrr...
Aangezien onze dochter met een eierkoker perfecte eitje krijgt, wilde ik toch ook maar zo'n ding. Eerst heb ik op internet eens gekeken wat er zoal was. Nou, heel veel dus.
Mensen die mij kennen weten dat ik niet van de impuls aankopen ben, niet zo erg tenminste... en dat ik eerst terdege wil weten hoe en wat. Vervolgens ben ik op pad gegaan in het dorp. Nou, vergeet het maar. Enkel een eierkoker voor 3 eieren. Maar deze koker was meteen een ministomer.

Ministomer????? Ministomer???? Stoommachine!!!!! en voor ik thuis was EUREKA!!... ik heb immers een stoommachine. Internet, zoeken naar eieren koken in stoomapparaat, hoe doe je dat. Natuurlijk is de gebruiksaanwijzing voor mijn stomer ergens goed opgeborgen zodat ik het niet kwijt kan raken. Maar ook hier biedt internet soelaas. Nouja, nagenoeg. Je schijnt een inzetstuk voor eieren nodig te hebben. Niet te vinden. Na het bestuderen van de vele plaatjes, daagde er een oplossing. In het rooster van elke stoombak bevinden zich holtes. Hierop passen eieren. Ik aan de slag en een ei ging als proef in de machine. Er moest een gaatje in geprikt worden. Heel lastig maar uiteindelijk toch gelukt.

Op mijn stoomapparaat staat een ei getekend. Ik herken het nu tenminste als zo danig:) Dus ik heb dat programma gekozen. 12 minuten.

Na precies 12 minuten heb ik het ei afgekoeld en kon het zeer gemakkelijk pellen. Let wel, ik spreek over een ei van dezelfde dag waarbij pellen zo goed als onmogelijk is. De binnen kant was keurig hardgekookt. Mooi geel, vast wit. Prima eitje voor in de salade enzo. Maar ik vind een zachtgekookt eitje om zo te eten ook lekker. Dus even experimenteren.
5 minuten, zacht geel en zacht wit
6 minuten, zacht geel en steviger wit

Verder ben ik nog niet gekomen... maar ik denk dat ik voor de 8 tot 9 minuten ga. En ik heb gemerkt dat het scheelt of je een groot ei ( de witte bij ons) of een kleiner ei ( de bruine hierzo) heb. Dat scheelt in hardheid. het maakt overigens niet uit of je 1 of meer eieren tegelijk stoomt.

En als je even geen gekookte of gebakken of gepocheerde en gestoomde eieren wil.... ze doen het ook prima als "Spieler-ei"




PS: 7 en 8 minuten nog niet wat we wilden. 9 minuten heb ik overgeslagen. 10 minuten een prima eitje....wit hard en geel van binnen zacht. En geen gaatjes geprikt hoor... gewoon huppa in het apparaat!!! 
Dus het wordt 10 minuten en voor in de salade 12 minuten. Een kind kan de was doen hahahaha.... Oja jullie hebben de woordspeling van Spielerei toch wel door hè....


7 opmerkingen:

  1. Ja onze (op een na jongste kleindochter) Luca houd ook van eitjes pellen; helaas probeerde zij ook een ongekookt eitje. Succes met de kippetjes, de eitjes etc. :-)
    *groetjes* vanuit Horst marian

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahaha, dat bekkie. Ach en met vijf eieren per dag is het ook niet zo'n vreselijk drama als er wat tegen de grond gaan (over het opruimen / schoonmaken hebben we het maar ff niet hè ;-)).

    Mocht je trouwens toch wel gaatjes willen prikken, dan zijn daar gewoon heel handige eierprikkers voor hoor. Ik dacht eigenlijk dat die dingen wel algemeen bekend waren, maar dat komt misschien omdat ik met zo'n ding ben opgegroeid. Kijk hier maar eens: https://www.google.nl/search?q=eierprikker&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=r3jEUYSJDsjtsgbLzoDQAg&ved=0CDIQsAQ&biw=1366&bih=653

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja het is echt een duveltje hoor.. en nog geen 2 jaar:) Ik weet het dat eierprikkers te koop zijn... misschien komt er ooit hier een in huis, maar het gaat zo prima.... Enne opruimen.. ik heb mijn dochter aangeraden om de volgende keer gewoon een stoffer met blik te pakken. Dat werkt prima, zeg ik uit ervaring!

      Verwijderen
  3. leuk leuk!!!! Hahaha, geniet van je eitjes en je kleinzoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. kwebbellichtje22 juni 2013 om 16:45

    Hai, wij hadden "vroegah" ook altijd kippen, van die krieltjes met spikkels en een "echte" (mini) haan! Persoonlijk ben ik gek op zacht gekookte eitjes (wit hard, geel nog vloeibaar dus.
    Wat ik altijd (en nu mijn kinderen ook ) doe(n)...
    water in t pannetje (niet te warm, beter koud als de eieren uit de koelkast komen), tot ze net onder staan... GEEN GAATJE PRIKKEN! Maar, en nu komt t...ZOUT in t water!!! Dit heeft als groot voordeel dat mocht er eentje om wat voor reden dan ook barsten tijdens t koken dan "loopt" het ei niet leeg! Probeer maar!
    Vanaf dat het water begint te koken (borrelen dus) gaat de tijd in...
    3½ minuut koken, water afgieten, en eieren koelen (laten "schrikken") met stromend koud water(minuutje)
    4½ minuut geeft eidooier nog maar voor de helft vloeibaar
    5½ minuut hard gekookt ei
    ben benieuwd of het je nu wel lukt!
    succes
    kwebbellichtje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind dat altijd zo gezellig, he... kippetjes!! Later, als ik groot ben, wil ook kippen! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij hebben twee witte en twee bruine ; 4 eieren per dag ! Mijn kleinzoon staat altijd klaar op een paardenoog voor me klaar te maken :-)

    BeantwoordenVerwijderen