.

.

vrijdag 7 september 2012

Fietsers

Ik denk er al langer over. Waarover? Over dit onderwerp. En na vanochtend was het genoeg. Zo vlammend als ik de tekst van dit logje heb bedacht, is wat afgezwakt.

Wat is er aan de hand. Allemaal zelf ondervonden en eigen waarnemingen.


  1. Fietsers kijken niet uit
  2. Fietsers doen of de weg en de stoep van hen is
  3. Fietsers worden boos als je wat zegt
  4. Fietsers lappen verkeersregels aan hun laars


Ik loop veel. Nou ja, veel... Ik loop meer dan ik mijn scoot gebruik. Reden: ik wil én in beweging blijven, én een rollator is handzamer dan een scoot. Ons winkel centrum ligt aan een groot plein. Daarop zijn parkeerplaatsen aangegeven. Enkel een brede stoep scheiden de voorpuien van de winkels met het plein. Er is dus geen fietspad, of weg behalve de weg op het plein.  Dus wat gebeurt er: de stoep wordt bevolkt door fietsers. Ze laveren tussen al de voetgangers heen, nee, je denkt toch niet dat ze afstappen.... en regelmatig zie je voetgangers opzij springen. Ik kan dat niet. En mijn kleinzoon van 5 ook niet. Met alle gevolgen van dien. Bijna aanrijdingen, zelfs schelden van de fietsers....ik zeg al niets meer terug. Het heeft geen zin.

Als ik met de scoot op een stoep rijd, rijd ik langzamer dan iemand die doorloopt. Zeker bij de winkels. Ik heb wel eens op het plein zelf gereden, maar daar werd ik over het hoofd gezien en heel boos aangekeken. Regelmatig maak ik echter mee dat fietsers niet uitkijken. Ze zwieren rücksichtslos een bocht om, waardoor ik moet uitwijken terwijl ik bijna stil sta. En als ik dan pijnlijk tot stilstand kom met een uiterste inspanning, zie ik de fietser gewoon over de stoep verder rijden en zwaaien.

Vanochtend was ik met de auto naar mijn drainageparty. Ik was te laat om met de scoot te gaan en lopend is sinds de verhuizing ven centrum naar halverwege het volgende dorp geen optie meer. Toen ik bij de rotonde kwam, ja wij hebben ze ook in ons dorp, kwam er een zwart busje aan die al op de rotonde reed. Dus voorrang voor hem. Ik stond stil, de auto achter mij ook. Maar de fietser, een vrouw van mijn leeftijd schat ik, reed gewoon de rotonde op. Met als gevolg dat het busje vol op de rem moest, en ik ook,  even als de man achter mij. Wij waren immers al zoetjes aangereden toen hij bijna voorbij was. Het ging allemaal net goed. En die vrouw op de fiets... ze steekt haar arm een stukje omhoog en gaat gewoon haar weg... Hoe zo verkeersregels??

Op weg naar dezelfde drainageparty, een stuk verder bij de stoplichten... groen dus vrije doorgang voor auto's. Maar mooi niet... er steekt ineens een bosje fietsers over. Zonder dat ze gebruik hebben gemaakt van  de mogelijkheid het licht op rood te kunnen zetten.  Ze steken gewoon over en kijken niet links of rechts... hoppa, komend vanuit een straatje dat uitkomt op de parallelweg, zo oversteken.

En dan nog een "ergernis" wat te denken van al die afgesloten oren van fietsers. Regelmatig zie, en hoor ik ze vooral ook met luide bas, met de in-ears in hun oren. Totaal afgesloten van het verkeersgebeuren om hen heen. Levensgevaarlijk, en niet alleen voor hen zelf.

Deed ik ook zo toen ik nog fietste? Volgens mij niet. Volgens mij heb ik onze kinderen ook goed de verkeersregels en het respect voor andere weggebruikers bijgebracht. En ik neem graag aan, vol vertrouwen, dat ze dat allemaal ook toepassen.

Ik leer mijn kleinzoon dat hij wanneer hij op de step is, op moet letten voor mensen die lopen. Die mogen altijd eerst. Heel goed zie ik hem dan stil staan voor een voetganger. En als ik langs die persoon loop hoor ik vaak: "Hij zei, dat ik eerst mocht... wat lief hè.." Maar ik leer hem ook dat fietsers voor hem moeten oppassen. Dat ze dat alleen niet altijd doen, maar ze moeten het wel. Want ze fietsen op de stoep. En dan hoor ik zijn schelle stemmetje roepen : "Jullie fietsen, jullie moeten oppassen". Helaas wordt er geen echte aandacht aan geschonken. Een paar meewarige blikken en dat was het dan.

Oja, het lijkt wel of ik chargeer, overdrijf. Maar helaas is dit niet zo. Dit maak ik bijna dagelijks mee. En dan heb ik nog niet over de vuilbekkerij van sommige fietsers als je er iets van durft te zeggen dat ze je bijna van de sokken hebben gereden.
Walgelijk... en ook zorgwekkend... verkeersregels zijn voor elke weggebruiker, maar klaarblijkelijk niet voor de fietser.


Ik heb misschien een oplossing.... misschien kan de sint al die wegmisbruikers eens een cadeautje geven in de vorm van een leerspel.

Beschrijving
Loco Maxi. Ken jij de verkeersregels? Wat zit er allemaal op een fiets? Wat is je plaats in het verkeer? Wat betekenen de verkeersborden? Wie heeft voorrang? Het verkeer is best ingewikkeld. Weet jij hoe je je veilig gedraagt op straat? Als je de opdrachten in dit boekje kunt maken, ken jij de verkeersregels!





2 opmerkingen:

  1. Normen en waarden, die hebben zij waarschijnlijk niet meegekregen!
    Ze noemen mensen van mijn leeftijd ouwe zeuren, maar het is ronduit belachelijk zo weinig rekening er met anderen wordt gehouden. Ik heb dan misschien geen stabiele jeugd gehad en zeker geen rijke, maar enig normbesef heb ik gzd wel. Sterkte meidje met de wet van de jungle.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Niet houden aan de regels is van alle leeftijden. Hoewel jongeren vaak uitgelicht worden (ook vaak verkeersregels overtreden) Zie ik ook wel eens oude vrouwtjes die niet soepel af kunnen stappen, dus ook niet stoppen. Of een vrouw een spoorboom tegen haar hoofd kreeg (gelukkig een helm) omdat ze er nog wel even snel onderdoor durfde te gaan. Helaas wel een ambulance dus

    BeantwoordenVerwijderen