.

.

zondag 9 oktober 2011

Etentje






Ons etentje gisteravond was erg geslaagd. We hebben vreselijk gelachen. En de avond daarna was ook super! Maar ik had jullie nog beloofd om het menu te geven:





Voorgerecht:

  • Groentesoep: hier hoef ik verder geen uitleg bij te geven. Wel wil ik nog wel even zeggen dat ik de borden op 100 graden in de oven heb voorverwarmd. Want niets is zo vies als koudesoep die warm hoort te zijn

Hoofdgerecht:

  • Gegrilde rosbief, achteraf gemarineerd. Ik heb de rosbief in de grillpan kort aangebakken: 3 min op de ene kant, een minuut op de andere kant, even terug voor het ruitje een minuutje op de ene kant, en hetzelfde op de andere kant. Daarna de rosbief uit de pan halen en op een stuk aluminiumfolie leggen. met een kwastje het hele stuk insmeren met de marinade. Deze marinade bestaat uit olie citroen en knoflook. Wikkel je stuk vlees in de aluminiumfolie, en legt dit pakje in een oven van 100 graden. Oja, zorg ervoor dat de glimmende kant naar binnen zit. Na 10 minuten heb ik de rosbief uit de oven gehaald, waar ook de borden instonden, en heb hem diagonaal in plakken gesneden. Deze plakken hebben we op de voorverwarmde borden verdeeld.
  • Broccoli. Met een beetje water en een klontje boter 7 min in de magnetron. Ik heb een warmhoud schaal gebruikt en het vocht pas afgegoten toen het vlees gesneden was. Daarna heb ik de schaal op tafel gezet, zodat ieder naar behoefte warme groente kon pakken.
  • Salade Niçoise: in mijn salade had ik plakjes zwarte olijven, stukjes zongedroogde tomaten, ijsbergsla, sperzieboontjes, tonijn,en verse eieren. De dressing bestond uit olie, citroensap, zout en peper. Op tafel had ik saladebordjes neergezet, omdat salade op een voorverwarmd bord niet lekker is. 
  • Gebakken schijfjes aardappel met grof zeezout.
Nagerecht
  • Eton Mesh: aardbeien, slagroom, schuimkoekjes, en granaatappelsap. Breek de koekjes, snijdt de aardbeien zonder kroontjes in stukjes, voeg een kleine eetlepel granaatappelsap toe aan de aardbeien en vermeng ze. Voeg dan de stukjes schuimkoekjes toe en de geslagen slagroom. Ik heb een pot vers geslagen slagroom van de Friese vlag gebruikt. Gemak dient immers de mens. Wij hebben dit nagerecht met elkaar aan tafel gemaakt en daarna opgegeten. Wij hebben geen extra suiker toegevoegd. Dat leek ons niet nodig met die schuimkoekjes. Je hoort eigenlijk grote merengues  te gebruiken: een voor elke persoon. Maar daar kon ik niet aankomen, dus het zijn kleine schuimkoekjes geworden. Natuurlijk kun je merengues ook heel makkelijk zelf maken. 
Wijn
  • Bij alle gerechten hebben wij een Chileense rosé gedronken. Behalve mijn man, die heeft Leffe donker gedronken. Hij lust geen wijn.
En natuurlijk was er koffie naderhand. Heet en bitter.

De meeste recepten ideeën  heb ik uit het kookboek Nigella Express van Nigella Lawson, maar wel aangepast met "een beetje van mijzelf".  










6 opmerkingen:

  1. Ooooh dat toetje! Alles klinkt lekker hoor, maar dat toetje, jammie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat klinkt heel lekker en mmmm ik gebruik ook wel eens recepten van haar alleen heb ik geen boek maar pluk het via internet af. Goede keuze gemaakt meis mmm lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lekker lekker lekker ! Kan zo mee aanschuiven ! De manier waarop je rosbief maakt heeft Ollie genoteerd !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heeeerlijk zeg! Ik mag van alles de helft.......
    Met zulk lekker eten wordt het vanzelf gezellig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dan kijk jij zeker ook vaak naar de uitstekende kookprogramma's van de BBC. Ik ben ook een reusachtige fan van de hairy bikers.

    BeantwoordenVerwijderen