.

.

donderdag 30 juni 2011

Begrijpend lezen en veel meer geklets

Ik wilde wel eens dat mensen konden lezen. En dan bedoel ik begrijpend lezen. Daar zit toch iets heel moeilijks in. Dat weet ik natuurlijk wel. Tijdens mijn schoolcarrière (nu gestopt en opgeborgen) ben ik het herhaaldelijk tegen gekomen: Onvoldoende op begrijpend lezen. Iets wat niets anders is, dan snappen wat er staat, zonder dingen in te vullen. Ik merk dat hier, maar ook elders.

Ik kreeg weer eens zo'n staaltje in de bus gisteren. Over mijn "gevecht" om schadevergoeding en meer , ja nog vanwege mijn flipperbal actie op de A2 in december 2007.  De tegenpartij wil niet aannemen dat mijn arbeidsongeschiktheid afkomstig is van het ongeluk. Nee, ondanks alle brieven en rapporten blijven ze vast houden aan het feit dat mijn klachten veroorzaakt worden door de kanker.  En dat terwijl mijn oncoloog letterlijk schrijft dat ik schoon ben voor zover zij weet dan en dat de klachten die ik heb onbekend zijn als gevolg van de behandelingen. Daarbij komt natuurlijk ook nog dat ik allang "uitbehandeld" ben. Maar de klachten zijn gebleven, en nemen toe met de tijd. Wat ik wel over heb gehouden van de kankerbehandelingen is mijn neuropathie aan handen en voeten. Die neemt ook langzaam toe.

Neuropathie (Grieks: zenuwziekte) is het niet goed functioneren van een of meer zenuwen. Is er slechts een enkele zenuw aangedaan, dan spreekt men van mononeuropathie, zijn het er enkele van oligoneuropathie, zijn het er vele dan spreekt men van polyneuropathie. Het heeft dus niets met het Nederlandse woord 'zenuwziekte' van doen, dat meer psychiatrische connotaties heeft.
De oorzaken kunnen van verschillende aard zijn.
Neuropathie uit zich sensibel vooral door verminderde functie (doof gevoel) als door foutieve functie (tintelingen, branderig gevoel, vaak erger bij aanraking) en motorisch door krachtsverlies. Bij neuropathie kan ook ernstige pijn voorkomen, die neuropathische pijn genoemd wordt.

Ik heb een naam dus.. of mijn kwaal....Ik ben zenuwziek.  Laat ik dat nu altijd al gedacht hebben. Hahaha


Ondertussen heb ik het helemaal gehad met de Aygo. Niet met de auto zelf, dat is een snoepie, maar met de gordels. Gisteren heb ik mezelf bijna opgehangen. Ik zag al sterren. De veiligheidsgordels knellen mijn luchtpijp af... ja ik ben een kleintje... en die gordels zijn niet te verstellen. Aangedragen hulpmiddelen werken niet bij mij (clips, kussen,softpads) dus ik heb vandaag gezegd dat ze hem terug krijgen als er geen oplossing komt.

 Dan wil ik een Toyota met wel verstelbare gordels. Maar hoe suf kunnen Japanners zijn.... of is het gewoon een bezuiniging op de auto. Dan wel één die ten koste gaat van de veiligheid. Dan heb ik liever minder "luxe" , die zit trouwens nauwelijks in een Aygo. Maar hoeveel kan een verstelbare gordel nu kosten, productie gewijs gezien. Volgens mij hebben ze er gewoon niet aan gedacht.  En dat vind ik suf.....Als je even surft vind je talloze mensen die last hebben van een afknellende gordel. En de oplossingen die er voor bedacht zijn. Helaas is dat allemaal onwettig , ook die hoezen die nog voor geen meter helpen, en doen de meeste oplossingen de veiligheid van de gordel teniet. Het niet dragen van een autogordel wordt overigens bestraft met 75 euro: gelijk afrekenen alstublieft!


Ik heb net geprobeerd een pakje kalkoenfilet open te maken. Er staat zo'n leuk puntje op: hier opentrekken. Denk je dat ik dat voor elkaar krijg? No way....En die filet werd verleidelijker en verleidelijker.... dus dan maar met bot geweld en de schaar.
Ik ken heel lekker recepten met kalkoen filet. gewoon voor de lunch. wat te denken van een tortilla besmeren met roomkaas, kalkoenfilet er over verdelen en een paar slices appel? Die appel slice je met een dunschiller. En daar heb ik gisteren een handig tooltje voor gekocht. Voor 1 euro bij de blokker, dus dat valt reuze mee. En het werkt nog ook !! Je schuift je vingers er in en kan zo toch heel dunne plakjes schillen, of een aardappel schillen.....

Nog even en de schoolvakantie begint. Ik heb daar helemaal geen gevoel meer bij. Maar ik hoorde het natuurlijk van alle kanten. Kan niet anders dan in een onderwijsfamilie:).  Nog even...nog 2 weken hier, eigenlijk ander halve week.

Ik ga wat doen.. er borrelt een WE bij me ..misschien moet ik daar gewoon gehoor aan geven en beginnen...

Mijn klaartje: Ik hoorde van een lotje dat zijn operatie gelukt was, de tumor niet kwaadaardig, en geen uitzaaiingen verder. Wat wil je nog meer dan dit bericht!!!


grts

2 opmerkingen:

  1. Ja, Friek, je moet gewoon aan die WE beginnen. Het is goed om eens even aan iets heel anders te denken. Hoe moeilijk dat ook is, je bewijst jezelf er een enorme dienst mee.

    OT. wil je me even mailen op plato2002@hotmail.com en mij nog even schrijven wat je al hebt (zie onze afspraak) en wat je precies van me wilt, dan ga ik daarmee aan de gang. Ik heb op deze plek je mailadres niet en bij mijn andere mailadres kan ik niet makkelijk komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel Plato, fijn dat je me wilt helpen als het nodig is.
    grts
    frieke

    BeantwoordenVerwijderen