.

.

dinsdag 1 december 2009

Mijn Boeken

Ik kreeg dit stokje van Tricky... dankjewel meid...je hebt wat aangericht.......
Als ik zo mijn boekkeuzes zie, dan valt mij meteen iets op... nee.. dat ga ik hier niet vertellen... eens kijken of jullie het ook zien..... enne "Be my guest" zou ik zeggen . ik daag jullie uit om 15 titels van boeken neer te zetten die je het meest zijn bijgebleven, hebben getroffen enzovoort.... veel leesplezier met dit bericht... oja, de titels staan in willekeurige volgorde....



1. Dick Hendrikse: De dag waarop mijn vader huilde
Ik kreeg dit boek in mijn jeugd. Er staan allemaal korte oorlogsverhalen in. Op de kaft staat het standbeeld van de dokwerker te Amsterdam. Een boek dat ik nog steeds koester zodat ik niet vergeet….


2. Annie MG Schmidt: Jip en Janneke
De avonturen van een jongetje en een meisje. Geweldige verhalen die ook nu nog leuk om te lezen zijn.


3. Paulo Coelho: de Alchemist
Een erg mooi boek van Paulo Coelho! Goed voor iedereen die wat van zijn leven wil maken of misschien niet tevreden is over de huidige stand van zaken in zijn/haar leven. De Alchemist toont aan dat je de alchemist van je eigen leven bent en dus zelf dat goud zult moeten bereiden. Dit bijzondere boek heeft me zeker tot nadenken gestemd. Lezen dus, het kan je kijk op het leven veranderen!


4. Marianne Fredriksson: De kinderen van het Paradijs trilogie

a. Het boek Eva
b. Het boek Kain
c. Norea, dochter van Eva

Wat een schitterend verhaal en wat een grote levenswijsheid! Een boek dat mij antwoorden heeft gegeven. Absoluut een aanrader voor mensen die op zoek zijn naar inzichten. Om nooit te vergeten!


5. Jean M. Auel: De aardkinderen
1. De stam van de Holenbeer
2. De vallei van de Paarden
3. De Mammoetjagers
4. Het dal der Beloften
5. Een vuurplaats in steen

De Aardkinderen vertelt het verhaal over het ontzagwekkende mysterie van het ontstaan van de mensheid en de harde strijd om te overleven in de prehistorie. Ik heb deze boeken gelezen en herlezen…. en steeds weer haalde ik er iets nieuws uit. De eerste 3 delen vond ik de beste van de serie…Bij elkaar vormt het een reis.. niet alleen de daadwerkelijke reis van Ayla maar ook de reis van de mens naar het heden.


6. Thea Beckman: Kinderen van moeder aarde trilogie
1. Kinderen van Moeder Aarde
2. Het helse Paradijs
3. Kinderen van Thule

Dit is de enige trilogie van Thea Beckman voor volwassenen, voor zover ik weet... Het verhaal zit heel knap in elkaar. En blijft boeien. Het is heerlijk te denken dat er een wereld zou kunnen bestaan, waar geen oorlog gemaakt wordt.


7. Guus Kuijer: De Zwarte Stenen
Een verhaal dat zich lijkt af te spelen in een andere wereld, maar overeenkomsten laat zien met de hedendaagse wereld. De hoofdpersoon is opzoek naar de zin van het leven en stelt gewoonten ter discussie. Spannend, intrigerend, fantasie en gelijk realistisch. Een aanrader voor degene die eens kennis wil maken met een meer volwassen boek van Guus Kuijer. Ik werd getroffen door de inhoud en de manier waarop mensen aanvaarden en vechten.



8. Kees Nootenboom: Rituelen

Rituelen is een heerlijk boek. Het beschrijft personages die een middel proberen te vinden tegen de zinloosheid van het bestaan. Het Christelijke geloof is 'uit' en verlossing is alleen nog maar te vinden in andere levensovertuigingen (Philip Taads), seks (Inni Wintrop) of een volledig terugtrekken uit de mensenwereld (Arnold Taads). En net als bij het Christelijke geloof zijn er allerlei rituelen nodig om tot die verlossing te komen.
Daarnaast speelt het boek in op de gevoelens die begin jaren 80 gemeengoed waren. De wereld liep op zijn eind, de Westerse mens had iedere gemeenschapszin verloren en klungelde maar wat aan.



9. Betty Mahmoody: In een sluier gevangen & Uit liefde voor mijn kind

Op emotievolle wijze en met gevoel voor detail confronteert de schrijfster de lezer met een aantal aspecten van de cultuur, leefgewoontes, religieuze gewoontes en de islamitische revolutie in het hedendaagse Iran. Een aangrijpend verhaal over een moeder die vecht voor haar kind en in het vervolg "Uit liefde voor mijn kind" voor moeders in gelijke situaties.


10. Barack Obama: Dromen van mijn vader
In deze meeslepende autobiografie vertelt Barack Obama hoe hij, als Amerikaanse zoon van een zwarte Afrikaanse vader en een blanke Amerikaanse moeder, op zoek is naar de zin van het leven.Een van de meest inspirerende boeken die ik ooit heb gelezen. Vol met emoties van deze geniale man.


11. Cissy van Marxveldt: 'n Zomerzotheid

Als vijf meisjes Lenie, Mia, Ella, Dot en Pit vakantie houden in een zomerhuis op de Veluwe doen vlakbij vijf mannelijke studenten hetzelfde. Als de mannen toevallig opvangen dat één van de meisjes (Ella) ten alle tijde een 'heer van stand' zal herkennen, is dat voor jonkheer Padt een reden om de vijf meisjes er eens tussen te nemen. De boerenknecht Lucas doet zich voor als de jonkheer Padt en de jonkheer als chauffeur. De nuffige Ella valt als een baksteen voor de (nep)jonkheer, en de leuke vlotte Pit heeft oprechte aandacht voor de chauffeur. Dat is het begin van allerlei hilarische verwikkelingen. Dit boek heb ik in mijn pubertijd zo vaak gelezen dat ik het kon dromen. Ik heb het niet meer in mijn bezit helaas….


12. Elizabeth Haydon: Rapsodie trilogie
a. Rapsodie
b. Profetie
c. Symfonie

De half-mens, half-Lirin Rapsodie is Naamgever. Door middel van muzikale magie kan ze mensen en voorwerpen veranderen door ze een andere naam te geven. Op de vlucht voor haar verleden als courtisane wordt ze gered door twee merkwaardige reisgenoten: Achmed, een huurmoordenaar en Grunthor, een reusachtige Bolg. Deze nemen haar mee op een reis langs de wortels van 'De Boom', naar het midden van de Aarde, waar een gigantisch monster op het punt staat te ontwaken. Door middel van een lied weet Rapsodie het monster voor eeuwig te laten slapen. Als ze na een lange, gevaarlijke tocht eindelijk weer boven de grond komen, blijkt dat er duizenden jaren zijn verstreken en dat oeroude, duistere krachten aan de macht zijn. En dan begint de strijd tegen het kwade pas echt.



13. Gilbert Sinoué: Het saffieren boek

Het saffieren boek brengt jodendom, christendom en islam bijeen in een graaltocht vol oude wijsheden en fundamentele inzichten.


14. Harry Mulisch: De ontdekking van de Hemel
Dit boek heeft mij geleerd om hoekjes te kijken, als exacte vrouw was iets altijd waar of niet waar. Na dit boek is dat voor altijd anders; alles is waar maar tegelijkertijd ook niet waar.


15. Jannah V. Jenner: San Diégo Zoe
De zoektocht van een slang en nog een paar dieren naar een land waar ze in vrede en vrijheid tussen soortgenoten kunnen leven. De slang, een vrouwtjespython Sherahi genaamd kan tijd en ruimte in gedachten overwinnen. Ik heb dit boek letterlijk stuk gelezen. Want het is zo goed te vertalen naar mens en leven…..


En zoals altijd heb ik een klaartje... ja ook een boekje....niet zozeer vanwege de tekst als wel om de mooie tekeningen....maar wel met het besef dat hier alles mee begint: een kindje, een moeder, een vader.....of zal ik zeggen: een man, een vrouw, een kind.......

5 opmerkingen:

  1. Zo uit de losse pols(ook zonder rangorde):Het Boek van Mormon, De hobbit, Lord of the Rings, Lord of the Rushy River (engels kinderboek), Lion Witch and Wardrobe en de andere drie boeken uit de serie. De geheime Tuin, De aanslag van Harry Mulisch, boek van Lisa Tetsner over ontheemden uit Duitsland 2e WO(het heet geloof ik Kinderen zonder Vaderland), Robinson Crusoë, Minoes van A.M.G Schmidt, Wiplala ook van haar, Lotta kan bijna alles van Astrid Lindgren, Blechtrommel van ...(Duitser)
    Het zijn er al 16

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Janneke.. de Aanslag?? weet je het zeker??? en de Blechtrommel is toch van Günter Grass? oja...welke Janneke? ik heb wel een vermoeden...
    Nog even een weetje.. de serie van Lion Witch heeft 7 delen..
    fijne dag
    grts

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja boeken , hèhè , een zeer ruimr keuze , Frieke
    1. Jip en Janneke , oh zo lang geleden .
    2. Nouteboom , Mulisch , anne de vries , Budding , coelho! Allen zijn ze door Ollies handen gegleden !
    3.Tussen de boeken door , ziet ge dat je in het onderwijs zit en iets met taal te maken hebt.
    4.Goeie keuze Frieke ! Het volgende bezoek aan de bibliotheek zal weer moeilijke keuzes geven door jullie tips. (Frieke en Tricky )
    5. Warme knuffel , Ollie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, ik vind het boeiend om te zien hoe het hele leven van iemand verandert door iets schokkend wat hij heeft meegemaakt, hoe alles wat er daarna met hem gebeurt anders gekleurd wordt, daarom vind ik de aanslag goed. Om diezelfde reden vind ik de Blechtrommel goed (van Günther Grass ja) Hij neemt op zijn derde levensjaar de beslissing niet meer te groeien en dat verandert heel zijn leven.
    Ik weet dat er 7 delen zijn van Lion, enz, maar ze zitten bij mij in vier boeken(zaten moet ik zeggen, want ik heb er ooit twee uitgeleend en ik weet niet meer aan wie)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vrouwe Frieke,
    Wat een werkstuk! Daar is waarschijnlijk heel wat tijd ingekropen. Ik heb indertijd ook veel boeken gelezen, maar nu komt het er niet meer van. Ik kan mij ook moeilijk concentreren op een boek.
    Met vriendelijke groeten,
    De Drs.

    BeantwoordenVerwijderen