.

.

maandag 19 oktober 2009

en toen was er koffie......




Ik heb de hele nacht liggen spoken. En waarom? Joost mag het weten! Maar Joost weet het ook niet.... lag het aan de wijn, was de biefstuk de schuldige, of speelde er gewoon iets heel anders? Ik weet het niet en het kost te veel moeite om er achter te komen. Vandaag: een "low level" dag.... ik heb toch de energie niet om er iets spannends van te maken.

Gisteren bij de kinderboeken begonnen "De stad in het ijs ". Het is geschreven door Ashe Stil. Een historische detective. Ik ben nog niet echt ver, al is het al heel spannend. Ik heb wel even moeten wennen aan de schrijfstijl, en aan de manier waarop het wordt voor gelezen. De voorlezer maakt stemmetjes, spreekt dialect als het moet. Van het hele sappige Amsterdamse dialect... En dat is iets wat ikzelf nooit zou lezen, ik lees het wel maar niet zo.
Voor dit boek heb ik een aantal hoorspelen geluisterd waarin Kees Brusse de hoofdrol speelde. Ik mag deze man graag horen. Hij heeft zo'n rustige stem met zo'n aparte intonatie. Ja, deze hoorspelen kun je ook downloaden.

Volgens mij hebben jullie nog de recensies van het boek Eva te goed. Nou hier komt ze dan...

Beschrijving
Nadat haar zoon Kaïn zijn jongere broer Abel heeft vermoord, trekt Eva de bergen in. Ze is geschokt door de gebeurtenis en ze wil nadenken. De herinnering aan haar moeder komt boven, een vrouw die ingewijd was in de mysteriën van het leven en veel respect afdwong. Met haar loopt Eva weer als kind over de velden en de akkers. Haar moeder vertelt over hun afkomst, de sterren, kruiden en planten, de eenheid tussen licht en donker, trots en schuld. Door die opnieuw beleefde ontmoetingen gaat Eva steeds beter begrijpen wie ze is en dat ze op haar gevoel moet vertrouwen. Gesterkt door dat inzicht gaat ze terug naar haar gezin en probeert ze het verlies van Abel, de reddeloosheid van Kaïn en het onbegrip van Adam een plaats te geven.

Recensie(s)
NBD|Biblion recensie
De onder meer in Zweden, Duitsland en Nederland door een groot lezerspubliek geliefde en geeerde Zweedse schrijfster (Goteborg, 1927) brak internationaal door met haar (inmiddels ook voor het toneel bewerkte) roman 'Anna, Hanna en Johanna'. 'Het boek Eva' is haar reeds in 1980 in het Zweeds verschenen debuut, dat samen met het nog niet vertaalde 'Kains bok' en 'Noreas saga' de bijbelse trilogie 'De kinderen van het paradijs' vormt. Verteld wordt het verhaal van Eva, die na de tragische dood van haar zoon Abel de moeizame terugtocht naar het land van haar herkomst aanvaardt. Een diepgaand en pijnlijk inzicht is de prijs die zij moet betalen. De roman is geschreven vanuit het ongewone perspectief van een vrouw en haar reflecties en overpeinzingen na het verlaten van het paradijs. Eva's ontwakend bewustzijn wordt geplaatst in een wereld waarin vrouwen de belangrijke posities binnen de gemeenschap innemen. Fredriksson weet al in haar eerste roman haar visie op de dilemma's van de westerse mens duidelijk te verwoorden, geplaatst binnen een cultuur- en religiepsychologisch zeer interessante context. 'Het boek Eva' zal in brede lezerskringen enthousiast en als 'bevrijdend' worden ontvangen. Gebonden; kleine druk.

(Biblion recensie, G. Brandorff)


Ging het, verdorie, toch bijna weer mis met het overzetten van de tekst uit het dicteervenster. De oorzaak? Onbekend!
Verder heb ik eigenlijk bitter weinig te melden. Ik moet straks naar de apotheek voor mijn pillen, en ik verwacht Evelien en Jaimey.
Ik ga aan mijn was, is er gisteren bij ingeschoten. En ik willen wel af hebben, want morgen komt mijn hulp, en die strijkt. Hoera!


Mijn klaartje voor vandaag: ik kijk nu al de hele week tegen schoon gepoetste kaarsen glazen aan. En daar ben ik steeds zo gelukkig om. Dat is een klaartje waard.

Allemaal een hele fijne dag, doe wat je niet laten kunt, en denk daarbij aan de ander.

3 opmerkingen:

  1. Ik low level met je mee vandaag, ook ik had een slechte nacht met bijna geen slaap. Straks maar eens kijken wat ik ga doen. Lekker is dat hé, als iets zo gezellig staat te glimmen? Ik ga zeker doen wat ik niet laten kan, en aan anderen denk ik...misschien af en toe te veel? Fijne herfstdag meiske, Trudie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een prachtig boek van Eva...heb het net ook enkele weken geleden gelezen en wou er ook een logje aan weiden (als die schouderpijn er niet was geweest).
    Ik zit nu met een heerlijk kopje thee (want mijn koffiegebruik moet drastisch naar beneden als ik de spierpijn onder controle wil houden!) en ga straks werken. en mijn klaartje??? Een hele warme vraag die ik van een aantal mensen kreeg (en waar ik nog een beetje stil moet over zijn, wegens "geheim").
    Geniet van vandaag!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. misschien was je lichaam gewoon in halloween-mood?! vandaar het spoken?! nee, flauw grapje...
    maar je hebt toch maar weer leuke boeken gelezen...

    BeantwoordenVerwijderen