.

.

woensdag 21 oktober 2009

Doelloos

Ik heb het boek "De stad in het ijs" van Ashe Stil uitgelezen. Het was wel een spannend boek, maar ik vond de afloop wat mager. In eerste instantie dacht ik dat het een jeugdboek was. Maar volgens de recensies van bol.com bleek dat niet zo te zijn. Wat moet ik er verder van zeggen. Het boek beschrijft de tijd waarin het speelt. Het is direct geschreven, maar er zit volgens mij weinig "waarde" in. Het is geen boek dat ik nog een keer zal lezen.


Beschrijving
Als in de winter de schepen liggen vastgevroren, komt de drukke haven van het zeventiende-eeuwse Amsterdam tot rust. Waterschout Willem Lootsman neemt het op zich vrouw en kind van een zeeman op te sporen. Al gauw vindt hij het ontzielde lichaam van een oude vrouw en dit is het begin van een speurtocht door de smalle steegjes en de brede grachten van de Gouden Eeuw. Hij ondervraagt een gekkin in een knekelhuisje en bespiedt heksen op het kerkhof. Het zoontje van de zeeman lijkt de spil van een aantal fatale gebeurtenissen.

Recensie(s)
NBD|Biblion recensie
Waterschout Lootsman krijgt van een scheepstimmerman het verzoek zijn verloofde op te sporen en het kind dat zij verwachtte. Al snel ontdekt Lootsman dat de vrouw kort na de bevalling is gestorven, maar ieder spoor daarna loopt dood. De vroedvrouw wordt vermoord, een getuige bevriest en er wordt een aanslag gepleegd op Lootsman zelf. De waterschout komt in aanraking met heksen die allerlei bezweringen uiten en geleerden die in magische krachten geïnteresseerd zijn. Ten slotte ontdekt hij de waarheid èn de baby. Dit historische detectiveverhaal speelt in de Gouden Eeuw in Amsterdam tijdens een strenge winter. Het verhaal getuigt van een grote kennis van die tijd, zowel van de stad zelf als van allerlei gewoontes, standen en het gewone dagelijkse leven. Normale druk.
(Biblion recensie, Marian Verstappen.)


Ik doe weinig anders dan slapen en luisteren lezen. Zeer lamlendig voel ik me. Zou het dan toch een griepje zijn? Ik wil hier echter geen lammetierig blog van maken. Die tijd heb ik gehad. Waarom gaat het dan toch niet zo goed? Is de schuld van de medicijnen, de medicijnen die de zenuwpijnen afvlakken. Maar ze vlakken meer af. Dat is een ding dat zeker is. Nee, ik ben nog lang geen zombie. Maar dat ik wezenloos in de wereld sta momenteel, dat is een feit. Daar moet ik echt bij stil gaan staan. Anders rijgen de dagen zich aan een. Zonder dat ik ook maar iets doe.

En dat terwijl er zat te doen is. Niet hier in huis maar wel met mijn familie. Janneke moet vandaag naar het ziekenhuis op controle, mijn moeder is naar het ziekenhuis omdat ze erg veel last van haar elleboog heeft. Morgen ga ik met mijn moeder mee een appartement te bekijken. Vanmiddag laat komt er nog een leerling waar ik nog wat dingen voor moet uitzoeken. Onder andere of ik een tussen evaluatie moet maken.

Zo, ik heb inmiddels een vest aangetrokken. De losse bloes was een beetje te koud. Vanochtend was ik laat uit bed. Onze Janneke belde me om 10 uur wakker. Ze ging naar een sollicitatiegesprek. Eerlijk gezegd snap ik er even niets meer van. Maar misschien komt dat nog. Ik ben niet naar de markt geweest. Ik heb geen flauw idee of ik brood nodig heb.... ik kan nog altijd zelf bakken.

Maar ik heb wel een klaartje, tenminste. ... ik had toch echt een ... ook dit soort dingen vergeet ik ... en nu zit ik hard te verzinnen, want ook nu was.....Dus daarom maar deze...en ik ben vergeten of komt ooit wel eens eerder heb gepubliceerd.

Slow Dance

Have you ever watched kids on a merry-go-round,
or listened to the rain slapping on the ground?

Ever followed a butterfly's erratic flight,
or gazed at the sun fading into the night?

You better slow down, don't dance so fast,
time is short, the music won't last.

Do you run through each day on the fly,
when you ask "How are you?", do you hear the reply?

When the day is done, do you lie in your bed,
with the next hundred chores running through your head?

You better slow down, don't dance so fast,
time is short, the music won't last.

Ever told your child, we'll do it tomorrow,
and in your haste, not see his sorrow?

Ever lost touch, let a friendship die,
'cause you never had time to call and say hi?

You better slow down, don't dance so fast,
time is short, the music won't last.

When you run so fast to get somewhere,
you miss half the fun of getting there.

When you worry and hurry through your day,
it's like an unopened gift thrown away.

Life isn't a race, do take it slower,
hear the music, before your song is over.

David L. Weatherford


Allemaal een hele fijne dag! En wellicht gaat het morgen een stuk beter. Als ik maar een doel kan vinden.....

1 opmerking: