.

.

zaterdag 17 januari 2009

Wokrolls met kip en groene pepers


Een snel gerecht voor 2 personen, 2 wokrolls per persoon.
Bereidingstijd: 15-20 minuten
De getallen per wokroll zonder saus:
Kcal: 223 Eiwit: 16.25 Koolhydraten: 25.84 Vet: 5.69


Ingrediënten
1 pak wokrolls (Conimex) of wraps of taco’s
1 potje groene pepers (Jalapeno)
1 grote ui of 2 kleintjes
1 tomaat
2 teentjes knoflook
250 gram kipfilet
zout
paprikapoeder
bakboter of wokolie of vloeibaar bakproduct

Ik ben een enthousiast gebruiker van vloeibaar bakproduct van Blueband. Het is goed doseerbaar, spat niet en heeft een neutrale smaak. Er zit geen olie in. Ik vind dit bakproduct zonder olie lekkerder wanneer ik vlees of gevogelte bak.

Benodigheden
1 wokpan
1 bakpan
2 schaaltjes
1 groot keukenmes
1 snijplank voor de kip
1 snijplank voor de groentes

Even over de snijplanken. Ik gebruik synthetische dunne flexibele planken. Deze haal ik voor een heel klein prijsje bij Ikea. Als ik daar weer eens ben neem ik altijd een aantal pakken mee. In elk pak zitten er 2. Ze zijn flexibel genoeg en ze kunnen in de vaatwasser. Zijn ze te beschadigd door gebruik dan gooi ik ze gewoon weg en pak ik een nieuwe. Voor de prijs hoef ik dat niet te laten. Ik neem, denk ik, elke maand wel een nieuwe plank. Soms zelfs vaker.
En schaaltjes: die kun je niet genoeg hebben. Ze zijn onmisbaar bij de voorbereidingen om je gesneden waren even in weg te leggen. Het maakt niet uit van welk materiaal ze gemaakt zijn, als ze maar in de vaatwasser kunnen.

Voorbereiden
Snijd de uien en de knoflook zeer klein. Gebruik geen foodprocessor want dan is het te fijn. Hak ze met de hand waarbij je je grote mes als hakmes (met 2 handen) gebruikt. Bewaar de gesnipperde ui en knoflook samen in een schaaltje.
Haal uit het potje 5 pepers, snijdt de kapjes en de steeltjes er af, halveer ze en verwijder de meeste zaadlijsten. Hoe meer je er laat zitten, hoe scherper je gerecht. Snijd dan de pepers in kleine stukjes. Leg de stukjes even op een schaaltje.
Snijd de tomaat in kleine stukjes en bewaar de stukjes bij de gesneden pepertjes in het schaaltje.
Snijd de kippenfilet in heel kleine stukjes. Dit doe ik in verband met de hygiëne op een speciale kippensnijplank. Op deze plank snij ik alleen kippenvlees en niets anders. Daarna zet ik de plank in de vaatwasser. Strooi zout en peper en paprikapoeder naar smaak over de stukjes.

Bereiding
Verwarm in een bakpan wat vloeibaar bakproduct. Als de juiste temperatuur is bereikt , voeg dan de stukjes kipfilet toe en bak ze onder voortdurend omscheppen gaar. Dat gaat erg snel omdat de stukjes zo klein zijn. Zet dan de pan even opzij van het vuur.
Verwarm in de wokpan wat vloeibaar bakproduct en voeg de uien en knoflook toe als de juiste temperatuur is bereikt. Fruit ze een paar minuten tot ze licht verkleurd zijn. Voeg nu de tomaten en pepertjes toe. Schep het even om op een hoog vuur. Temper het vuur en schep de kipfilet in de wokpan. Roer alles door elkaar en laat het mengsel op een zacht vuurtje staan.
Verwarm de wokrolls, wraps of taco's volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking. Ik heb wokrolls gebruikt van Conimex.

Serveren
Leg op een verwarmd bord een wokroll, schep er wat van het kip-peper mengsel op, vouw de onderkant een stukje naar binnen en rol hem dicht, Indien je wilt kun je voor het dichtrollen een saus over de vulling schenken. Knoflooksaus, tomatensaus, chilisaus, .. net wat je wilt….
Eet smakelijk….

1 opmerking:

  1. Ziet er lekker uit hoor, ga ik zeker eens maken! Ik heb een tip voor kippenvlees, ik snij het niet op mijn plank(heb ook kunststof trouwens) maar knip het met een grote schaar direkt in de pan. Ik ben erg huiverig voor kiprestjes en bewaar kip ook nooit rauw. knuf: Trudie

    BeantwoordenVerwijderen