.

.

dinsdag 6 januari 2009

Macaroni (penne) met 3 soorten kaas

Een basis macaronischotel zonder vlees maar met kaas. Erg lekker, simpel te maken, snel. De bereidingstijd is 20 minuten.

Natuurlijk kun je ook nog ham en of spek toevoegen. Haal er dan zeker één kaas uit.. Of ui en knoflook. Deze schotel nodigt gewoon uit om zelf verder te fantaseren. En in plaats van 1 grote schaal kun je ook voor portieschalen kiezen. Die je al dan niet afvult met eigen –extra-ingrediënten. Mogelijkheden ten over zou ik zeggen.

De getallen voor 1 persoon:
Kcal: 571 Eiwit: 32.04 Koolhydraten: 59.30 Vet:22.85

Ingrediënten voor twee personen

2 kopjes macaroni (160 gram)
½ zakje geraspte Mozzarella (70 gram) en een beetje
½ zak geraspte oude kaas (75 gram)
15 gram geraspte Parmezaanse kaas
vloeibaar bakproduct
zout, peper, nootmuskaat
wat Italiaanse kruiden

Bereiding
Kook de penne beetgaar, iets korter dan aangegeven op het pak, in ruim kokend water met wat zout. Laat de pasta uitlekken. Vang wat van het kookvocht op, want dat gebruiken we weer.
Verhit in een koekenpan de blueband vloeibaar, voeg de Italiaanse kruiden toe en fruit ze even. Draai het vuur uit. Meng nu de pasta en de kazen met een paar eetlepels kookvocht één voor één door de gefruite kruiden. Zet de pan terug op een zacht vuurtje en hussel net zo lang tot zowat alle kaas gesmolten is en je een kleverige massa hebt. Lukt dat niet voeg dan nog wat kookvocht toe. Natuurlijk kun je ook wijn toevoegen of kookroom. Breng het mengsel op smaak met wat zout en peper.
Schep het mengsel dan over in een ovenschotel en rasp er wat nootmuskaat erover. Bestrooi de bovenkant met Mozzarella en geraspte Parmezaanse kaas. Zet de schaal in een oven van 180 graden. Ongeveer 10 minuten. Wil je een krokant korstje zet hem dan nog een paar minuten onder de grill.

Dien de macaroni op met een frisse tomaten salade.

Eet smakelijk.

1 opmerking:

  1. Wat een heerlijk verhaal, ik zie je zo voor me. Ja tis hier geen dorp en mijn tandarts is overvol, ziekenhuis kaakchirurgie heeft een wachttijd van 2 maanden. Nu hoop ik niet dat ik naar de bruiloft in Engeland moet met een gat in mijn ivoor. Ik vind dat zo lelijk staan, sja ijdelheid, mwahhh een beetje ja. Leuk dat je weer plannen hebt , je goed genoeg voelt om je leerlingen te doen. Kwil wel een foto hoor als je je haar kleurt!!!!! In mijn familie is de digitale spiegelreflex camera van Canon favoriet. Jochem en Ronald hebben een vrij nieuwe met allerlei lenzen erbij. Technisch gezien weet ik er niet veel vanaf, ik schiet nog met mijn ouwe hp-tje. Fijne avond meidje! knuf: Trudie

    BeantwoordenVerwijderen