.

.

zaterdag 18 oktober 2008

gevuld brood/ gevulde broodjes

Een snelklaar voedzaam gerecht wat ik dikwijls maak als ik wat restjes heb, of ergens heen moet of gewoon op zaterdag. Veel ingrediënten heb ik ook altijd wel in de vrieskist. Je kunt alles voorbereiden en de boodjes op een later tijdstip in de alu opwarmen. Dan moet je op ongeveer 20 minuten baktijd rekenen in plaats op de aangegeven 10 minuten.

Ingrediënten:
eigenlijk kan alles wat je lekker vindt of in huis hebt
Minimaal 4 pistolets of 1 rond brood
1 pond rundergehakt/ of ander vlees (shoarma, gyros, reepjes varkensvlees). Wil je geen vlees, dan kun je dit ook vervangen door bonen of ik denk zelfs stukjes (roerbak-schotel) vis, garnalen, krab. Maar dat heb ik nog nooit gedaan. Laat even wat horen als je dat geprobeerd hebt en hoe het smaakt.
1 zak roerbakgroentes (eigen smaak)/ of restjes groentes/ of blikje
Kaas ,Alu-folie, Kruiden en smaakmakers naar smaak

Voorbereiden:
verwarm de oven voor op 220 graden
bak je broodjes af als dat nog moet
haal ze daarna uit de oven en laat ze wat afkoelen

hoef je ze niet af te bakken ga dan hier verder
Snijd de kapjes van je brood/broodjes en hol de broodjes uit (haal het kruim eruit). Bewaar het kruim even in een aparte schaal.. je kunt het nog nodig hebben als je te weinig vulling hebt.
Snijd zoveel kaas als je nodig hebt om de broodjes/het brood te bekleden...voor elke pistolet een plakje of 5
Bekleed de binnenkant van de broodjes/brood met de plakjes kaas. Leg ze even terzijde met de goede kapjes op elk broodje.
Leg daarna stukjes alufolie klaar, groot genoeg om de broodjes/het brood in te wikkelen.

Bereiding:
Zet een roerbakpan op het vuur en laat hem warm worden. Rul hierin het gehakt, giet het vet eraf, voeg de groentes toe en de kruiden en smaakmakers als ui, knoflook, zout,peper……wat je maar wilt of hebt en je lekker lijkt bij elkaar.
Laat het even doorbakken.

Vul het broodje met je gehakt mengsel, leg hierover nog een plakje kaas en leg het kapje erop.
Rol het broodje in een stukje alufolie.
Doe dit met alle broodjes, tot je vulling op is. Heb je vullig te kort dan kun je nog wat broodkruim toevoegen. Doe je dit van te voren aan de nog warme vulling dan slinkt dat natuurlijk en krijg je een wat stevigere vulling massa.

Leg daarna al je pakjes 10 minuten in de oven op stand 220.

Serveren:
Met knoflooksaus of iets anders, gekoelde witte wijn, wat zuurgarnering erlangs

eet smakelijk

1 opmerking:

  1. mmm lekker,mag ik dit recept opslaan,lijkt me zo heerlijk en de knappen vinden he ook lekker denk ik hihi.
    liefs Gisella

    BeantwoordenVerwijderen