.

.

dinsdag 29 oktober 2013

Opruimwoede

Even kijken of hij het wel doet… Want ik had een heel stuk klaar toen mijn Draakje dacht: "Doe het maar zelf" en hij sloot af zonder dat de kans kreeg om mijn stukje op te slaan. Balen dus met een hoofdletter!

Maar goed, het lijkt erop of we "back in business" zijn. Ik ga een nieuwe poging wagen.

Sinds een paar weken doe ik mee aan D'ruitdaging. Dit is een initiatief van Yourganize en kent al meer als 900 deelnemers. Het draaiboek is simpel: elke dag krijg je een mail in de bus met een uitdaging om overtollige spullen in je huis op te ruimen en los te laten. Ik heb dus al heel wat opgeruimd en losgelaten. Heel veel in de kliko en naar de stort, maar alle textiel en schoenen kon ik kwijt in de textielcontainer van de gemeente.
Evenals al het oude glas, wat een plekje kreeg in de glascontainer, en het oud papier wat elke maand wordt opgehaald. Je hoeft het alleen maar aan de straat zetten. Net als al het plasticafval. Elke twee weken kan de plasticzak aan de straat.

De lapjes en de restjes wol hebben een nieuw tehuis gekregen bij een knutselclubje, en mijn dochter heb ik blij gemaakt met foto's.

Ja, we zijn de vliering aan het opruimen. Daar komen heel wat spullen af die wij jaren niet gebruikt hebben
en dus linea recta naar de stort mogen. Er waren ook nog dozen met spullen van onze Janneke. Deze zijn uitgezocht en verdeeld.

Ik blijf echter met heel veel dingen zitten die eigenlijk te goed zijn voor de stort. Natuurlijk kan ik ze aan de straat zetten met een bordje "gratis meenemen". Ik zie dat bij enkele buren, maar na verloop van tijd zijn die spullen toch stortrijp. Ik hoor jullie denken: "kringloopwinkel?". Nou, vergeet het maar! Hier in het Brabantse nemen ze enkel spullen die de hoofdprijs krijgen bij "Tussen Kunst en Kitsch". Onnodig te zeggen dat ik die zelf wil houden. Navraag bij de gemeente levert het volgende resultaat. Op mijn vraag waar ik met speelgoed en boeken heen kan, kreeg ik als antwoord: "Heeft u aan de kringloopwinkel gedacht?".........

Bij het opruimen van spullen kun je beter in een stad wonen dan in een dorp. In een stad heb je meerdere kansen om goede spullen weg te zetten. Dan bedoel ik natuurlijk wel een echte stad en niet een uit de kluiten gewassen dorp met stadsrechten en stadspretenties. Maar om kilometers te rijden naar een echte stad en daar te zoeken naar afzetmogelijkheden, dat is mij ook een beetje te gortig. Dan zoek ik liever andere oplossingen.

Vroeger hadden wij hier in het dorp een zogenaamde snuffelhal. Hier kon je je oude spullen brengen en werden ze verkocht. Het was eigenlijk een continue rommelmarkt. Maar er was altijd wat te doen en de spullen liepen. De enige restrictie was dat de aangeleverde spullen heel moesten zijn en "het moesten doen". Niemand had immers wat aan dingen die beter weggegooid konden worden. Voor kleding hadden wij een tweedehands kledingwinkel (Twinkeltje), maar dat is ook ter ziele. En speelgoed en boeken, mits in goede staat, konden we kwijt in het toenmalige gemeenschapshuis. Ik heb daar heel wat knuffels, poppen en auto's naartoe gebracht. In de huidige Durpsherd hoef je daar niet meer mee aan te komen. Ze hebben enkel de naam overgenomen, niet de merites. En bij navraag geven ook zij het antwoord: kringloopwinkel!

Tja, en dan blijf ik zitten met enkele redelijk goede spullen die wij niet meer gebruiken maar waar een ander wellicht blij mee is. Bijvoorbeeld een compleet motorpak (losse verstevigende jas en broek), PNP boxen voor bij de computer, een topmatras, kussens, zelfs een waterbed, en diversen cd's met luisterboeken en muziek. Natuurlijk kan ik ze op marktplaats zetten. Met mij staan daar echter duizend anderen met dezelfde dingen. En die raken ze aan de straatstenen ook niet kwijt, net zomin als ik. Maar als iemand dit blog leest en denkt héééé... laat dan maar een reactie achter, dan komt het wel goed.

Ik ga ondertussen nog even aan de slag met mijn sieraden, mijn make up en mijn medicijnkast. Volgens mij heb ik daarin ook spullen liggen die ik kan loslaten.



4 opmerkingen:

  1. Ik zeg heeeeeeeeee...........
    Motorpak en waterbed........

    Groetjes,Corina
    Corientje007@gmail.com
    http://mamajuultje.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik mail je even laat in de middag... ik heb nu geen tijd helaas..

      Verwijderen
  2. Ik zeg: goed bezig!! Wat zeg ik? Heeeeel goed bezig!! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen