.

.

zondag 5 juni 2011

Weer

Hebben jullie er wel eens bij stilgestaan hoe vaak we het over weer hebben. Althans, ik wel. Weer is in verschillende contexten te gebruiken. In mij komt nu spontaan op: "Krijg het heen en weer." en "Weer gelukt!"
De reden van dit logje is dat ik begon met "En weer is het zondag...." net of ik daar niet genoeg van kan krijgen.










Even een opsomming wat er over de betekenis van weer te vinden is op het net (ik neem overigens geen schrijvers- of enige andere verantwoording voor de gequote inhoud). Ik had hem hier staan, maar was er erg ontevreden mee. Dus google zelf maar even met "weer betekenis"



En het mooie is, dat we zonder erbij na te denken weten over welke "weer" het hebben. Zo is de hele ochtend al getwitterd over het weer. Over de regen die her en der valt, maar niet in dit zonnige zuiden. Ja, vannacht  een beetje. Niet de moeite waard om je druk over te maken! We konden het wel merken aan het peil van de regenton. Dat betekent dat er toch een behoorlijke hoeveelheid gevallen is. Maar daar is helaas, niets meer van te zien.

Inmiddels is het weer 12:00 uur. Dit is niet mis te verstaan, want al mijn klokken slaan! Hier betrap ik mezelf op een leugen een overdrijving, ik heb ook klokken die niet slaan. ik heb zelfs een hele speciale klok, art nouveau. Zo, ik heb er net een foto van gemaakt. Dus die kan ik erbij plaatsen zodra ik het touwtje kan vinden van mijn telefoon. Het is hier een keer wirwar van touwen en touwtjes rond mijn laptopje. Maar ik heb de goeie gevonden en nu kan ik deze foto uppen. Jullie zien wel dat ik geen fotograaf op dit moment ben. Dit logje schrijf ik ook met behulp van mijn Draakje.

Ook in bovenstaand stukje heb ik het woord weer gebruikt. Alleen je schrijft het niet zo. Dat komt omdat de letter R een "fopletter" is. Hij verandert zomaar de klank van ee en oo. Voor iemand die onze taal leert, is dit een ramp. Want wanneer gebruik je nou een i of  ee. Ook voor onze eigen dyslectische mensen, met een dyslexie spelling, is dit geen fijne lettercombinatie. Je hoort een o of i maar je schrijft een oo of ee.


5 juni 1964

Beatles in Nederland


De Beatles in Amsterdam
juni 1964
Foto Ben van Meerendonk

Coll. AHF / Ben van Meerendonk - nr. 17054

Volendamse mutsen en veel persfotografen wachten de Beatles op als ze voor het eerst in Nederland arriveren op 5 juni 1964. De volgende dag maken ze onder grote belangstelling een rondvaart door de Amsterdamse grachten en komen door de drukte twee uur te laat op hun optreden. 'Wij dachten dat Nederland zo'n rustig landje was, met stille mensen, maar wij hebben ons vergist.'
iisg

Dat waren nog eens tijden! Ik herinner mij dit nog als de dag van gisteren. Ook al was ik pas 10 jaar en wel slim, intelligent, leuk, lief, en aardig, maar ook erg wereldvreemd.

De buurman is zijn heg aan het snoeien. Omdat ik het raam open heb staan, hoor ik hem. Ik heb tegen Tonny al een hint hier over gegeven, maar hij reageerde maar lauw. Morgen wellicht.

Janneke en Timmy komen binnen. Ik ga sociaal doen:) weer...

Allemaal een fijne dag en mijn klaartje: toen ik vanochtend het raam opendeed aan de zijkant, zag ik een prachtige knop van een oranjegele roos... de natuur is zo mooi als je het wilt zien..... en die luizen...ach ik kan natuurlijk spuiten, maar waarom. Mij doen ze geen kwaad, en de roos ook niet

7 opmerkingen:

  1. "Klaag nooit over het weer. Als dat niet af en toe omsloeg, zouden negen van de tien mensen nooit een praatje kunnen beginnen."


    Hééé...er is NOG een soort van weer:
    "Alles van waarde is weerloos."


    Zij: "Altijd maar seks, praat eens over het weer." - Hij: "O.k. wanneer doen we het weer?"


    :))))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is WEER maandag en het WEER kwakkeld WEER. Maar ik heb me WEER iets WEER bijgeleerd !
    En de Beatles zijn iets wat Ollie WEER kan opvrolijken ! Prettige maandag Frieke !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier ben ik ook weer eens, om je weer een prettige maandag te wensen. Ook al is de dag alweer over de helft! Afijn morgen weer een dag! Lekker weer trouwens, beetje benauwd weer. Ja de dyslecten hebben hier weer moeite mee, Hans is dyslect. Leuke klok! Ik ben ook weer aan het verzamelen, engelse merktheepotten. Ouwe dan. Weer een leuke hobby! Tot ziens maar weer!XXXXX

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tja ligt er aan welk weer :-) maar we zeggen weer heel veel. Wens je een hele fijne dinsdag toe meid.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk stukje en 'weer' helemaal 'waar'
    Ik hou wel van die taalkunstigheden.

    Liefs van een boekenvriendinnetje
    Fran

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank jullie wel allemaal. Jullie hebt je kranig geweerd. Maar ik heb nog een betekenis van weer: ergens weer in hebben... zo van: het weer zit in die spiegel. Op een rommelmarkt zie je die verweerde spiegels nog wel eens. Maar je kunt ze ook zelf maken door de spiegel van de achterkant te beschadigen zodat er vocht bij kan en de spiegel gaat roesten als het ware....

    grts

    BeantwoordenVerwijderen