.

.

zondag 17 januari 2010

Wat een beetje zon al niet kan doen....



Ondanks dat het buiten regent, is de dag minder grijs dan gisteren. Het zijn gewoon van die momenten die in ieders leven voorkomen en waar je gewoon aan toe moet geven anders ga je ten onder. Dus ik geef aan toe! Maar genoeg over dit. Over tot de orde van de dag.

Ik ben weer met mijn Draakje aan het werk. Ik heb eerst weer een nauwkeurigheidsoefening gedaan. En een aantal documenten laten analyseren, zodat mijn schrijfstijl en woordkeus aan mijn Draakje bekend wordt. De meeste problemen op dit moment, liggen bij de opdrachten. Maar daar kom ik ook wel weer goed uit. Het is me eens gelukt, waarom geen tweede keer. Het gaat nu al sneller als de eerste keer.

Dit Draakje is overigens niet het eerste spraakprogramma dat ik op een computer heb. Vorige week rommelde ik in wat oudere schijfjes en ik kwam VoiceXpress 5 van Lernout & Hauspie tegen. Volgens mij bestaat dit niet meer. Ik meen me iets te herinneren dat ze failliet waren. In ieder geval, ik heb er toen best veel meegewerkt. Ik studeerde toen nog, eerlijk gezegd weet ik niet meer welke studie, en ik had heel veel dictaten uit te werken. En uittreksels van boeken te maken. En dat ging met zo'n spraakprogramma heel erg goed. Maar toen kwamen Windows 98 en Windows 98SE. VoiceXpress draaide daar niet op. Er waren wel patches te downloaden, maar dat werkte ook niet zoals ik wilde. In die tijd wisselde ik nogal eens van computer, en van besturingssysteem, en op een gegeven moment was het over. De noodzaak om een spraak programma te gebruiken is in de loop der tijd opgelost. Ik kan bijna net zo snel typen als ik praat. Nou ja, een beetje overdreven is dat wel ... maar jullie snappen me vast.

Uit noodzaak heb ik nu weer een spraakprogramma. De technologie is niet stil blijven staan, en dit Draakje, werkt heel wat beter dan mijn toenmalige VoiceXpress. Waarschijnlijk ligt het ook aan de microfoon, en mijn wil om hier goed mee te kunnen werken. Ik ben ook al wat jaren ouder, en misschien verstandiger of wijzer. Hoewel mijn jongste dochter mij laatst typeerde als "gekke lieve mama", maar ik weet hoe zij het bedoelt. Dus ik heb hier heel hartelijk om gelachen.

Op dit moment zet ik mijn logje eerst helemaal in Word. Zo probeer ik eigen te worden met de commando's die ik aan Draakje kan geven binnen dit programma. Ik moet zeggen dat het me al aardig gelukt. Maar volgens mij heb ik dit net ook al gezegd.

Voordat ik de logje kan publiceren, moet ik eerst naar mijn moeder. Het is immers zondag, en dan verwacht zij toch wel dat we komen. Dat kost geen moeite, nou ja, meestal niet ... volgens mij kan ik op de fiets heen want alle sneeuw die gisteren weer gevallen is, is momenteel weg geregend. Ik word hoogstens wat nat maar daar hebben we jassen voor, en ik heb een hele stapel mutsen. Jullie denken toch niet dat ik die in de kast laat liggen omdat ik ze gedragen heb tijdens mijn chemo. Nee, er zitten leuke mutsen bij, en die staan nu ook nog heel goed.

Zo, ik ben weer terug. Dat was gezellig bij mijn moeder, maar erg druk. Kees en Marjanne waren er met Floor, Magda en Berry hadden Marjolein op bezoek dus die was ook mee samen met Joris de flat coated retriever. En natuurlijk Ad en Mardien. Zoveel mensen, zoveel gesprekken, dat kan mijn hoofd niet aan. Dus ik ben maar gegaan. Ik heb Ad nog wel even beloofd op zoek te gaan naar een goede versie van AutoCad. Eentje die hij in Windows 7 kan gebruiken.

Gisteren heb ik bij Tonny het plan geopperd om de bijkeuken groter te maken. Wij hebben zoveel materiaal dat dagelijks gebruikt wordt dat nu zomaar in de kantoren staat dat het volgens mij gerechtvaardigd is een extra stuk aan de bijkeuken bij te bouwen. Het gaat hier vooral om de emmers met kippenvoer, emmers met vogelvoer, een emmer met kattenbak vulling, kattenvoer, en een grote bak met pinda's voor de vogels. Als dat allemaal in het nieuwe stuk zou kunnen staan, zou ik erg blij zijn. Maar goed, het idee ligt nu in de week. Tonny was nog niet direct enthousiast. Dat kan het me wel voorstellen, want het is een heel werk. En we moeten het bij de gemeente aanvragen. Daarom heb ik Ad gevraagd om de tekening te maken. Dat wil hij wel doen. Maar zijn AutoCad pakt niet op zijn nieuwe laptop. Dus ik ga voor hem op zoek. Zo helpen we elkaar.

Inmiddels heb ik heel veel nieuwe drivers geïnstalleerd die ik van de Acer site heb afgehaald. Windows 7 professional pakt de goede drivers niet. Hij installeert de hardware met drivers van Microsoft. Die laten de hardware wel werken, maar lang niet optimaal. Volgens mij ben ik nu een aardig eind, maar dat kon in de loop van de week vanzelf wel achter. Ik heb in ieder geval sinds vandaag weer behoorlijk geluid.

Volgens mij is dit een aardig logje geworden. Ik denk dat ik hem maar gaat publiceren. Allemaal een hele fijne zondag, ik zie net als Trudie de zon, dus dat zal wel lukken. De scherven oppakken en daar iets goeds meedoen, zo ver ben ik nog niet, maar dat komt wel. Dat weet ik zeker. Mijn veerkracht is niet gebroken. Hoogstens een beetje "metaalmoe" ... had ik gisteren geen klaartje, ik kwam er echt geen tegen. Vandaag heb ik er wel een: de grijze lucht is weg, de zon schijnt nu en Luna heeft het plekje op de vensterbank gevonden waar ze zich precies in de zonnestraal kan wentelen. Ook ik zit in de zon, en dat voelt heel erg lekker. Al weerspiegelt mijn laptop scherm.

"Als je goed om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is "

oja, nog een nieuwtje.. mijn moeder heeft hoogst waarschijnlijk haar huis verkocht...ze weet het dinsdag. Dan zijn de 3 dagen bedenktijd om......ik ben benieuwd....

grts

7 opmerkingen:

  1. Natuurlijk heb je recht op je sombere dagen, je grijze dagen, omdat het allemaal zo verrekte moeilijk te aanvaarden is soms. Ik probeer enkel wat hoop te geven, voor zover ik dat kan natuurlijk. Gooi de scherven nog maar niet weg, nu kun je er wellicht niks mee, maar je weet het nooit.Lekker hé dat zonnetje! Daar knapt een mens van op! Vloerverwarming in een flat op de hoogste etage kan niet. De vloeren, oude betonnen vloeren, je kunt niks inboren of weet ik veel, mijn vloer zou 20 cm omhoog komen en hoe moet ik dan de deur open doen. Verder hebben wij blokverwarming dus niks om de verwarming op aan te sluiten. Anders had hij er allang gelegen hoor toen we lamimaat hebben aangeschaft. t'Is wel jammer! Wat had ik lekkere warme voeten gehad! Dikke knuffel! Trudie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo bij jullie het zonnetje :) stuur maar wat hierheen want hier is het grijs en donker pff ook in me hoofd maar dat komt ook wel weer goed.

    Laat het zonnetje je hoofd leeg maken meis en dan ziet men de dag al veel kleuriger.
    Knuffel Gisella

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn Frieke, dat je je nu weer wat beter voelt.
    Ik weet zeker dat het je gaat lukken jouw leven opnieuw vorm te geven. Het is hard om te horen dat je niet meer kunt werken maar je kunt nog zoveel dingen wél. Heel mooi schrijven bijvoorbeeld. Heerlijk dat je zo'n handig hulpmiddel hebt, je draakje.
    Maar behalve dat is er nog zoveel meer...
    Je bent niet zonder waarde als je niet werkt hoor! Maar dat weet je zelf ook wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Frieke,

    ook ik heb genoten van je verhaal van vandaag. Wat een plannen komen er al weer omhoog in je hoofd (bijkeuken, computer in orde maken na windows-7 installatie)
    Geniet voor nu van de zon (of een mooi lichtje zo 's avonds) en laat het licht lekker op de scherven schijnen. Na een poosje ga je andere kanten zien en kun je van de scherven een mooi mozaiek maken.

    Nog een fijne zondagavond en dank voor je reacties op mijn inspectieverhalen. Het is zo fijn om van iemand te horen die er ook op deze manier mee te maken heeft gehad.

    groet Wiek

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die spraaktechnologie, daar hen ik ook een tijdje mee gewerkt. Maar nu al lang niet meer. Het bedrijf is inderdaad failliet.

    Veel succes met je nieuwe software, Frieke!

    Prettige week!

    Groetjes

    Rudi

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat fijn dat je weer een beetje opveert Frieke.En jij bent dus een echte computerfreak ik bedoel het in de goede zin hoor.Want jij hebt echt wel verstand van computers als ik dit allemaal zo lees ....heerlijk dat je weer plannen maakt om te doen.Frieke ga zo door maar wel rustig aan doen hoor.Het was een genot om dit logje te lezen hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lernaut|Hauspie hebben veel mensen aan de afgrond geplaatst. Ollie weet dat mensen al hun spaarcentjes er op verloren hebben. " Aandelen kopen" zegden de ministers , ongelooflijk wat ze zullen opbrengen. Tot er een klein bericht in "Wall street journal" opdook , dat het allemaal nep was. De mensen geloofden het niet , toen ze het beseften was het te laat ! Drama's drama's drama's.
    Een fiets is een fiets , tweedehands of nieuw ! Als hij maar rijdt. En oh Frieke , in jou geval mag ik veel gebruikt worden ! Want meer en meer krijgt Ollie meer respect om jou , want wat je allemaal al meegemaakt heeft ...

    grt Ollie

    BeantwoordenVerwijderen