.

.

zondag 24 januari 2010

Antwoorden

Voordat ik naar mijn moeder ga, wil ik toch even antwoord geven op de vragen van Novie en Janneke (Baasbraal). Zij vroegen zich af waarom ik luisterboek "lees". Het antwoord is eenvoudig: ik kan geen gewone boeken lezen. Nee, niet omdat mijn gezichtsveld of ogen of visus te slecht is, niet slechter dan normaal. Ik kan gewoon goed zien en kijken. Anders kon ik ook, zoals Janneke terecht opmerkte, niet eens met mijn Draakje werken. De reden van mijn niet gewoon kunnen lezen, ligt in mijn concentratie. Natuurlijk kan ik wel gewoon lezen. Reclameblaadjes, folders, e-mail, weblogs, ga zo maar door. Maar vraag me achteraf niet wat ik heb gelezen. Ik krijg het met geen mogelijkheid in mijn hersens. Nu is dat voor bovenstaande niet zo heel erg, maar voor boeken wel. Met heel veel inspanning, met heel veel energie, zou ik een boek kunnen lezen. Geloof me, ik heb het herhaalde malen geprobeerd en probeer het nog steeds.
Zelfs het schrijven van dit logje put mij uit. Hoe dat komt? Omdat dit essentieel iets van mij raakt. Ik wil het graag goed neerzetten, en dat kost heel veel moeite. Dat zit in mij, en niet in jullie! Ik wil dingen verklaren. Daarom moet ik me concentreren. En juist hierop ben ik volledig afgekeurd. Die concentratie kan ik niet opbrengen, niet lang tenminste. Daarom kan ik ook geen autorijden.

Nu is de volgende vraag meteen: waarom gaan luisterboek er dan wel? Nou, die gaan eigenlijk ook niet. Mijn eerste input is auditief, daar heb ik geluk mee. En ik kan volgen wat er gezegd wordt. Ik hoef het niet zelf te ontcijferen, ik hoef het niet om te zetten in mijn hersenen, ik hoef niks te interpreteren, ik hoef alleen maar te luisteren. Gewoon een recht toe recht aan verhalen zijn gemakkelijk te volgen. Maar verhalen waar veel namen in voorkomen, waar veel gebeurtenissen plaatsvinden, zijn voor mij heel moeilijk te volgen. Ik blijf ze echter stug "lezen". Ik hoop altijd dat nog verbeterd.

Om dezelfde reden kan ik geen film volgen, zelfs geen serie. Ik raak de draad volledig kwijt. Veel mensen, veel gesprekken door mekaar, putten mij volledig uit. Boodschappen doen is ook zoiets uitputtends. Er zijn gewoon teveel prikkels.

Maar er is wel een voordeel met luisterboeken. Als ik alle boeken die ik als luisterboek als echt boek zou hebben dan zou ik een hele verdieping bij moeten bouwen. Roep nu niet: de bibliotheek! Ik woon in een dorp met een zeer beperkte bibliotheek. Al die boeken heb ik allemaal al een keer gelezen in de tijd dat ik hier woon en lid was van de bibliotheek. Nou ja, allemaal ... die mijn interesse hadden. Buiten dat heb ik heel veel boeken in huis. Ze staan nu een beetje stof te vergaren, helaas. Maar ik doe ze niet weg. Het zijn mijn boeken!

Ik ben het eind van dit logje. Ik hoop dat ik een beetje duidelijk heb kunnen maken waarom ik luisterlees in plaats van gewoon lees. Ik ga zo meteen naar mijn moeder. Allemaal een hele fijne dag. Mijn klaartje: volgens mij is het gelukt, heb ik hierboven een antwoord kunnen neerzetten op de gestelde vraag.

7 opmerkingen:

  1. Dit logje verduidelijkt wel een heleboel. Ik denk nog even na of ik een mp3 speler ga kopen. Kun je een luisterboek ook gewoon op je pc zetten? Ik zou luisterboeken willen hebben om twee dingen tegelijk te doen. Lezen en handwerken! Dat is een heel andere reden. Prettige zondag....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En weet je, soms is het ook heerlijk ontspannend om gewoon lekker voorgelezen te worden! Ik heb een luisterboek op mijn iPod staan en luister die in de trein. Heerlijk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Astrid: ja dat kan en dan spelen ze gewoon af in je audioprogramma (windows media speler of zo)..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zoiets had ik inderdaad gedacht. Dat luisteren alleen beter gaat dan lezen is heel logisch. Als je leest moet je de taal van tekens in klanken overzetten en van klanken in ideeën. Als je luistert, maak je gewoon 1 stap minder. Je hoeft de gehoorde klanken alleen maar in beelden om te zetten. Wat jij beschrijft, is kenmerkend voor mensen met een whiplash. Omdat de zenuwen in de nek een beetje gerekt zijn, komt de informatie uit de zintuigen (ogen, oren, tast, evenwicht en spiergevoel) niet meer helemaal tegelijk binnen en soms ook een beetje verstoord. Daardoor moet je je geweldig concentreren om er toch nog 1 pakketje van te maken. Na verloop van tijd en als er veel verschillende prikkels binnen komen, kan je niet meer compenseren en dan wordt je heel moe of je krijgt hoofdpijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. nou bedankt ik begrijp er nu iets meer van.

    groetjes Novie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zomaar gewoon een lieve virtuele knuffel, omdat ik veel te weinig reageer ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Door jouw blog te lezen leer ik steeds meer over de consequenties van ernstig ziek zijn. Ontnuchterend maar heel waardevol, vind ik.

    Ik vind dat je je heel dapper door alles heen slaat, Clair!

    BeantwoordenVerwijderen