.

.

donderdag 1 oktober 2009

Borstkankermaand

En we zitten alweer in de 10de maand... de maand waarin Janneke jarig is.. ze wordt alweer 30 op de 7de...30 jaar geleden was het echt slecht weer.. ijzel en niet alleen die ene dag...

Maar goed zover is het nog niet.. vandaag is het 1 oktober

1 oktober is de 274ste dag van het jaar (275ste dag in een schrikkeljaar) in de Gregoriaanse kalender. Nog 91 dagen tot het einde van het jaar.

staat er op Wikipedia.. en nog heel veel andere wetenswaardigheden die je zo weer kunt vergeten..

Maar wat we niet moeten vergeten is dat vandaag de 1ste dag van de "borstkankermaand" is...aandacht voor borstkanker...die kan er niet genoeg zijn....maar niet alleen aandacht voor borstkanker, maar ook aandacht voor alle andere vormen van kanker .. er is nog steeds veel onderzoek nodig, veel ploeterwerk, veel inzet van wetenschappers over heel de wereld.....

Want kanker overwin je niet door positieve gedachten, door mentale kracht. Zoals gisteren heel fijntjes werd opgemerkt door een lotje: "dan hadden mijn vriendinnen ook nog geleefd"... nee, het wijd verbreide misverstand dat je als je maar positief denkt, maar mentaal krachtig bent, je kanker kunt overwinnen in de vorm van stoppen, is een fabeltje... Gisteren is namelijk weer een lotje gestorven.. en als er iemand positief dacht en mentaal sterk was, dan was zij het wel...

Wat je wel kunt overwinnen is de angst die bij kanker hoort, die angst die de kop opsteekt bij elk lichamelijk ongemakje, bij elk niet-welbevinden....en je mentale kracht helpt je accepteren dat je kankerpatiënt bent en vandaar uit je leven weer vorm kan geven..

Toch is het een misverstand dat steeds weer verkondigd wordt, Lance Armstrong is daar en goed voorbeeld van....en helaas ook nu weer
...een interview met Sylvie van der Vaart op tv: ze zei ( letterlijk!) "dat een deel van het overwinnen van "deze ziekte" zit in de mentale kracht"

Nou Sylvie, niks dan mededogen voor jou meid, maar deze uitspraak raakt kant nog wal. Ik werd er nogal pissig om... Dat was zo mooi van Fluf: tijdens de "Cancer Genomics Day" sprak oud-minister Els Borst en zei had het OOK over "winnaars en verliezers". Toen is Nan na haar speech op haar afgestapt en heeft haar gevraagd of ze deze uitdrukking NOOIT meer wilde gebruiken: "er zijn er die pech hebben, en er zijn er die geluk hebben, maar we zijn NOOIT verliezers" zei Fluf tegen Els Borst, en die begreep het, gaf Nan een knuffel en beloofde NOOIT meer zo te praten... dankjewel Fluf want ik ben het HELEMAAL met je eens.... geen verliezers in deze kl#te-strijd....
Van Sandrina (BK forum)


Ik heb een weblogje gemaakt met stukjes uit het BK forum... ik heb toestemming willen vragen aan de schrijfster maar krijg geen antwoord nog.. dus dan maar zo... als het niet juist is, hoor ik het wel...

Mijn klaartje: ik krijg een nieuwe hulp

grts

7 opmerkingen:

  1. Ik ben het helemaal met je eens Frieke! Een schoonzusje heeft 3 weken geleden de strijd verloren. En ja, ze bleef positief, tot en met de laatste week! En nee, ze is geen verliezer, in tegendeel, ze heeft heel veel gewonnen. Helaas, het mocht niet baten, maar een verliezer, dat nooit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ken Fluf niet, maar inderdaad: treffender kon ze het niet zeggen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Overwinnen zit in derdaad niet in het feit of je die rotziekte overleeft of niet, maar wel in de kracht die je als mens ontwikkelt. Ik ontmoette de laatste jaren verschillende mensen die het niet hebben gehaald, maar die ongelooflijke kanjers waren: van overwinnaars gesproken!
    zoals ik daarnet al schreef: ik kende Nan niet, maar als we straks de kaarsjes aansteken (Johannes blaast ze altijd uit, dus wachten we tot ze in bedje liggen), dan is één van de vlammetje alvast voor haar! Dikke knuf!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Frieke
    Ik vind het van groot belang die maand van de Borstkanker, want het komt nog steeds veels te veel voor. Er zijn inderdaad met deze ziekte nooit verliezers. Ook ik heb in mijn omgeving mensen moeten verliezen aan deze oneerlijke strijd. Maar het waren allemaal sterke kanjers, waar ik nu nog steeds mijn petje voor af neem.
    Lees dat je nieuwe hulp krijgt, ik hoop dat het dit keer 'n echte goeie is hoor.

    XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Inderdaad, de ziekte overwinnen heeft helemaal niets met positief denken te maken. Het is wel zo, dat als je positief kunt blijven, het voor jouw omgeving makkelijker is.

    liefs,
    Coralie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat heb ik weer veel bijgeleerd !
    Frieke waar haal je toch al deze mooie tekeningen vandaan ! Ze sieren echt je blog op!

    knuffel , Ollie.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Helemaal mee eens , winners and losers, hoe komen ze erbij? Iedereen die positief is zou dan nooit overlijden aan een ziekte? Kom op, je hebt al een winnaars mentaliteit nodig om het te doorstaan, vind ik al moedig genoeg! En zo'n Sylvy, sorry hoor, natuurlijk is het erg dat ze bk heeft. Maar als je de moed niet hebt om je kale koppie te bekijken en naar een speciale kapper gaat die doeken voor de spiegel hangt, dan geef ik voor die moed geen cent. Accepteren van je ziekte is toch een eerste vereiste dacht ik. Niemand wil dit of kiest ervoor, het overkomt je. Ik weet het nog van die ijzel, Deb was nog klein. We slipten met de auto in een bocht. Ben nog nooit zo geschrokken en de jongens vonden het prachtig hoe pa uit de slip kwam. Mensen liepen met pannensponsjes onder hun schoenen en Hans zijn moeder brak haar pols. Gedenkwaardig jaar! Hoop dat je een kei van een hulp krijgt en ook nog een gezellige bovendien! Knuf: Trudie

    BeantwoordenVerwijderen